Instagram-bildene ikke lenger dine?

Instagram-bildene ikke lenger dine?

Den Facebook-eide fototjenesten gjør oppsiktsvekkende endringer til retningslinjene.

Instagram la i går frem nye retningslinjer som er så kontroversielle at det hevdes å kunne være slutten på fototjenesten.

I de nye retningslinjene gir Instagram nemlig seg selv retten til å selge bildene dine til tredjeparter for reklame uten at du vet om det.

Endringene har skapt sterke reaksjoner, og flere brukere truer nå med å forlate tjenesten fullstendig.

Vil tjene penger på bildene dine

Instagram sier selv at de nye retningslinjene er introdusert for tettere samarbeid med Facebook, som kjøpte fototjenesten tidligere i år, for å blant annet bekjempe spam. Selskapet lover du fremdeles vil ha full kontroll over hvem som skal se innholdet ditt og hvor det deles, skriver TechCrunch.

Men i de nye retningslinjene beskriver selskapet hva de har rett til å gjøre med bildene dine. Her kommer det frem at bedrifter kan betale Instagram for å bruke dem i annonsesammenheng. Instagram sier dessuten at dette ikke nødvendigvis vil se ut som reklame engang.

- Deler eller hele tjenesten kan bli finansiert av annonser. For å hjelpe oss med å levere interessant betalt eller sponset innhold og kampanjer, går du med på at en bedrift eller annen enhet kan betale oss for å vise ditt brukernavn, bilder (sammen med tilhørende metadata), og/eller det du gjør, i forbindelse med betalt eller sponset innhold eller kampanjer, uten at du får noen kompensasjon, heter det i de nye retningslinjene.

I overført betydning vil det si at Instagram kan bruke bildene dine til å generere annonser på Instagram eller Facebook og tjene penger på disse, mens du ikke får ett eneste øre. I tillegg kan både du og folk du kjenner ende opp i en Instagram-annonser uten at dere vet om det.

- For eksempel hvis du drar til Palms i Las Vegas og tar et bilde... kan Facebook Instagram bruke det bilde i en annonse for Palms som når ut til vennene dine, skriver The Atlantic.

- Begynnelsen på slutten av Instagram

Endringene vil først tre i kraft den 16. januar neste år, og vil ikke gjelde for bilder delt før den datoen, ifølge New York Times. Likevel raser brukerne nå over Facebook og Instagrams nye regler. Flere omtaler endringene som begynnelsen på slutten av fototjenesten.

- Personverngrupper har allerede protestert på retningslinjenene, spesielt siden det ikke finnes noen måte å reservere seg på uten å slette Instagram-kontoen, skriver News.com.au.

I sosiale medier truer faktisk flere med å gjøre sistnevnte. I såfall er det ikke mange ukene å bestemme seg på, skriver bloggeren Chris Taylor på Mashable, som påstår han ikke vil bli overrasket om det dukker opp en kampanje fra de mange nå sinte Twitter-fotografene i løpet av tiden som kommer.

Andre kommenterer at Instagrams retningslinjer ikke burde komme som noen overraskelse, all den tid fototjenesten har vært gratis frem til nå, men med den store veksten i antall brukere trenger noen form for inntekt.

- Den eneste måten å komme unna slike personvernproblemer på i reklamefinaniserte sosiale nettverk er å betale for tjenester som vi setter pris på, skriver Alexis Madrigal i The Atlantic.

Instagram har per i dag 100 millioner brukere. Da Facebook kjøpte fototjenesten i april i år var antallet på 30 millioner.

Les om:

Sosiale Medier