Kurs for personalavdelingen

Ny workshop åpner personal og rekruttering for en verden av muligheter med mobilitet og sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

Inaam Sheriff har sin profesjonelle bakgrunn i rekruttering, og driver nå som konsulent og rådgiver på ledelse i Euro Gulf Consulting. Han er teknologifrelst, og har med stor begeistring fulgt teknologiutviklingen de siste årene, spesielt når det gjelder sosiale medier og mobilitet på egne fagområder som personal og rekruttering.

- På det personlige plan elsker jeg teknologi, og har vokst opp med det, forteller Sheriff.

Mangelfull og komplisert

Etter hvert som teknologien ble mobil, først med mobiltelefonen og spesielt med inntoget av smartmobilen for noen få år siden, og med utviklingen av sosiale medier, så Sheriff nye muligheter for rekruttering og personal.

- Bruken av smartmobil har jo økt voldsomt. Alle har en, fra akademikere til murere. For mange er det den det eneste man trenger i jobben, mener han.

Men Sheriff var ikke imponert over det han ser som en dårlig utnyttelse av slike verktøy innen eget fagfelt.

- Løsningene som kom var dårlig egnet, og mange av verktøyene var for kompliserte. Det handler jo om noe så enkelt som rekruttering, mener Sheriff, som selv var med på å utvikle et sosialt personalsystem i Sri Lanka rundt år 2000.

Men så kom det sosiale nettverket Linkedin, myntet på profesjonelle, på banen, og alt endret seg. Sheriff mener Linkedin var et gjennombrudd for rekruttering og personal. I dette nettverket var det enkelt å finne og sjekke informasjon. Dessuten presenterer Linkein-profilen ikke bare CV-en, men også hvem du er.

- Det er for eksempel vanskelig å lyve på profilen din, ettersom du er linket til venner og kolleger, påpeker Sheriff.

Fordelene er mange, og med funksjoner som lar kolleger, venner og kunder legge inn anbefalinger og referanser på hverandres profil, kan det være mye tid å spare på research ved eventuell ansettelse.

- Det er så enkelt: all informasjonen er lett tilgjengelig, åpen og søkbar, sier Sheriff.

Workshop for personalansvarlige

Mens utviklingen går sin gang og kraftige, fleksible verktøy endrer hvordan vi jobber og lever, så er det ikke dermed sagt at det bare er å kaste seg ut i det. Det holder heller ikke å vite at verktøyene finnes om man ikke vet hvordan de skal utnyttes effektivt.

- Det er nok mange som føler at de plutselig har våknet opp i morgendagens verden, og flere føler nok at de henger etter på den teknologiske utviklingen. Det er mange som henger etter, tror Sheriff.

Derfor har han tatt initiativ og satt sammen en workshop om kraften som ligger i mobilitet og profesjonell bruk av sosiale medier som nettopp Linkedin. Kurset er myntet på veteranene i personalavdelingen i alt fra offentlig sektor til små og store virksomheter i privat sektor så vel som HR-studenter.

Målgruppen er rett og slett profesjonelle og studenter som har behov for å lære om ny teknologi, men som kanskje har gjort ting på samme måte veldig lenge, eller som trenger en introduksjon til nye muligheter.

- Workshop-en handler om å opplyse og lære å bli mer effektiv og produktiv, forklarer Sheriff.

Etter ett par runder med rundt 100 deltakere, ser det ut som det ikke bare er interesse for workshop om personaladministrasjon og rekruttering på sosiale medier og smartmobil, men at det også fungerer.