Linkedin endrer reklamefunksjon

Linkedin endrer reklamefunksjon

Linkedin endrer kritisert funksjon som bruker medlemmenes navn og bilder i reklame.

Etter stadig økende kritikk, melder Linkedin i et innlegg på bloggen deres at de vil endre måten de bruker informasjon om sine medlemmer i reklame.

Linkedin sier at de har hørt på medlemmene, og innrømmer at de kunne ha vært klarere med å kommunisere sine hensikter med reklamefunksjonen.

Advarer mot overtramp

Kritikken mot Linkedin har grunn i måten medlemmenes informasjon ble behandlet i forbindelse med reklame. Dersom et medlem følger en virksomhet eller tjeneste på Linkedin, kunne medlemets navn og bilde vises i reklame for den virksomheten.

Linkedin opplyser at målet opprinnelig var å levere bedre reklame, men at flere medlemmer klaget og sa bruken av deres navn og bilde var et overtramp av personvernet.

Medlemmer var spesielt kritiske til at denne funksjonen var slått på automatisk, og at medlemmene selv måtte velge å ikke delta.

Medlemmene kommer først

Funksjonen ble rullet ut i juni i år, men den fikk ikke mye oppmerksomhet før denne uken da den nederlandske publikasjonen Webwereld rapporterte at Linkedins nye reklamefunksjon muligens krenket europas strenge lover om personvern.

Linkedin svarte på kritikken med et blogginnlegg med tittelen Privacy, Advertising, and Putting Members First. I innlegget skriver Linkedin at de har samlet tilbakemeldinger fra medlemmer, og at de ønsket å oppklare en del ting. Blant annet viser innlegget til to tidligere blogginnlegg og et reklamebanner fra juni hvor det ble opplyst om at funksjonen skulle rulles ut.

Blant annet ble det sagt at Linkedin aldri deler personlig informasjon med tredjeparts reklamebyråer.

- Det vi har lært er at selv om våre medlemmer ikke har noe i mot at deres handlinger, som anbefalinger, er tilgjengelige for nettverket deres, så er noen av de samme medlemmene kanskje ikke komfortable med at deres navn og bilder blir assosiert med reklame som kan sees av nettverket deres, sier Ryan Roslansky, avdelingsdirektør for programutvikling i Linkedin.

- Så vi kommer til å endre utseende til de sosiale reklamene, fortsetter Roslansky, og viser “før og etter” bilder av reklamen som eksempel på endringen.

Må selv velge bort funksjonen

Etter endringene som ble annonsert torsdag ser det fortsatt ut til at medlemmer selv må velge å slå av funksjonen i kontoinnstillingene sine, men Linkedin har endret hvordan funksjonen virker slik at navn og bilder ikke lenger brukes i reklamene.

I stedet legges det nå en lenke i reklamen som for eksempel sier at “så og så mange personer i ditt nettverk følger denne virksomheten”.

Linkedin-brukere som ikke ønsker at nettverket kan rote rundt i deres personlige informasjon kan gjøre følgende:

  • Åpne Linkedin
  • Gå til ”Settings” under navnet øverst til høyre
  • Gå til ”Account” nederst til venstre
  • Klikk deg inn på ” Manage Social Advertising” midt på siden.
  • Her finner du følgende teksten (som hele Linkedin på engelsk): “LinkedIn may sometimes pair an advertiser's message with social content from LinkedIn's network in order to make the ad more relevant. When LinkedIn members recommend people and services, follow companies, or take other actions, their name/photo may show up in related ads shown to you. Conversely, when you take these actions on LinkedIn, your name/photo may show up in related ads shown to LinkedIn members. By providing social context, we make it easy for our members to learn about products and services that the LinkedIn network is interacting with.”
  • Her under finner du en boks hvor du kan klikke deg ut av denne opsjonen.
  • Rett nedenfor kan man klikke seg inn i „Turn on/off Enhanced advertising”, som gir nettstedet lov til å bruke informasjon og dele den med partnere. Den kan også klikkes bort.

Les om:

Sosiale Medier