Lite penger i sosiale nettsteder

Lite penger i sosiale nettsteder

Nettsamfunn er uhyre populære, men sliter å tiltrekke seg annonsører.

Det har vært utrolig mye skriving om sosiale nettverk og nettsamfunn, med de store som Myspace og Youtube i spissen. Men de fleste webtjenester som baseres på nettverksbygging sliter med å få suksessen satt om til penger i lommeboka.

Dette kommer frem i en rapport som analyseselskapet IDC har utgitt.

Ifølge selskapet henger det sammen med at annonsørene ikke er særlig sjarmert av sosiale nettverk. IDC mener at noen av de største vil kunne kapitalisere på den massive trafikken de får på nettstedet sitt, men at de fleste vil slite med å få fart på inntektene.

- Youtube er et godt eksempel på problemene for annonser på slike tjenester. Brukerne misbruker alle muligheter til å laste opp videoer med innhold som er stort sett stjålet fra andre websider, som Youtube ikke eier rettighetene til, skriver analyseselskapet i rapporten.

Dette medfører at store webannonsører i USA, som General Motors, Colgate Palmolive og Kraft, ikke vil bruke penger på tjenestene.

LES OGSÅ: Slakter Youtubes reklamestunt

Sosiale Medier