Liten tiltro til blogger

Liten tiltro til blogger

Vi stoler på nettbaserte forbrukerguider, men ikke på blogger, ifølge en skandinavisk brukerundersøkelse gjort av Kelkoo.

Selv om blogger får mye oppmerksomhet både på nettet og i pressen, stoler ikke skandinaver på at de får gode forbrukerråd i blogger. Færre enn fem prosent av nettbrukerne i undersøkelsen stoler på informasjonen de finner der. Blant nettbrukere over 15 år er det bare rundt to prosent som oppgir at råd fra bloggere er mest troverdige. Tilsvarende tall for gruppen under 15 år er seks prosent. Det er dermed de unge som har mest tiltro til informasjonen de finner i blogger, ifølge Kelkoos siste forbrukerbarometer.

4 300 nettbrukere fra hele Skandinavia har informert om hvordan de skaffer seg informasjon om produkter på nett, og hvilke kilder de anser som pålitelige.

For skandinaviske forbrukere er ekspertkompetanse og historikk avgjørende for nettbaserte kilders troverdighet. Dette gjelder særlig i Norge, der 57 prosent anser dette som det viktigste kriteriet. Tilsvarende tall for Sverige er 54 prosent, mens bare 43 prosent av danskene mener det samme. Norge skiller seg ut med de mest egenrådige netthandlerne. Vi liker å finne ut av ting selv, og bare syv prosent av de spurte stoler mer på sider de har blitt tipset om av en venn eller bekjent, skriver Kelkoo i en pressemelding.

På skandinavisk nivå skårer forbrukerguider (59 prosent) og shoppingportaler (48 prosent) høyest i troverdighet. Per land viser det seg at danskene stoler mest på shoppingportaler (70 prosent), mens svenskene synes det er venner og bekjente som gir de beste rådene (50%). Nordmenn stoler mest på nettbaserte forbrukerguider (76 prosent).

LES OGSÅ: Guide for grafikkort

LES OGSÅ: Velg riktig bærbar

Les om:

Sosiale Medier