Microsoft vinner frem hos Facebook

Microsoft vinner frem hos Facebook

Google blir stående på sidelinjen. Facebook selger aksjer til Microsoft til en verdi av 240 millioner dollar.

Microsoft har dermed vunnet frem hos det populære nettstedet, foran Google som også skal ha vist stor interesse for å kjøpe seg opp.

Avtalen vil bety at Microsoft skal øke sin reklamevirksomhet til det sosiale nettverkstedet. I tillegg vil Microsoft utvide den eksisterende avtalen for å tilby banner-annonser i USA.

Stillingskrig

- Dette dreier seg om å satse stort på fremtiden til Facebook og å posisjonere Microsoft for et totalt oppkjøp senere, i tillegg til å holde Facebook vekk fra Google, sier analytiker Greg Sterling i Sterling Market Intelligence til Computerworlds nyhetstjeneste

LES OGSÅ: Millardkamp om Facebook

Visepresident Owen Van Natta i Facebook ville ikke bekrefte at Google var en aktuell kandidat på en pressekonferanse onsdag, og forklarte at Microsoft ble valg på grunn av at det er en av verdens ledende teknologileverandører.

- I og med at News Corp sikret seg MySpace i 2005 og Google kapret YouTube i fjor, var denne avtalen en ”må ha” for Microsoft, sier Allen Weiner i Gartner.

Økt reklame

Kevin Johnson, president for Microsofts plattform- og tjenesteavdeling, kalte avtalen for ”en tillitserklæring” for selskapets reklamestrategi. Han sa likevel at reklame var en av områdene hvor de to selskapene så sammenfallende interesser, men ville ikke utdype hvilke andre områder som er aktuelle.

Facebook har i dag rundt 300 ansatte, og forventer å være rundt 700 om et år. Rundt 250.000 brukere registrer seg hver dag, og har siden 2004 oppnådd nærmere 49 millioner aktive brukere verden over.

Selskapet er med oppkjøpet verdsatt til svimlende 15 milliarder dollar, eller over 84 millarder norske kroner.

LES OGSÅ: Microsoft vil inn i Facebook | Gambler om Facebook-salg

Sosiale Medier