Milliardkamp om Facebook

Milliardkamp om Facebook

Både Microsoft og Google vil kjøpe seg inn i Facebook. Det blir svindyrt.

Microsoft vil investere mellom 300 og 500 millioner dollar i Facebook for fem prosent eierandel i selskapet. Også Google har uttrykt interesse for Facebook-aksjer nylig, skriver The Wall Street Journal.

Samtalene mellom selskapene er i gang, men er fortsatt i en tidlig fase. Dersom tallene medfører riktighet, verdsettes Facebook til rundt 10 milliarder dollar, drøyt 55 milliarder norske kroner.

LES OGSÅ: Røpet Yahoo-planer til reporter

Facebook har 42 millioner brukere, og over halvparten besøker nettsidene daglig. Facebook har også inngående kjennskap til brukerne på grunn av all personlig informasjon folk selv oppgir på sine sider, og i samtaler med andre medlemmer. Det er svært verdifull informasjon for annonsører, annonseselgere og distributører som Google, Microsoft og Yahoo.

- Facebook kan godt bli en av de viktigste plattformene i fremtiden, og når Microsoft allerede kontrollerer Windows og Internet Explorer, er det viktig for selskapet å jobbe med Facebook, sier Forrester-analytiker Josh Bernoff til Computerworlds nyhetstjeneste.

Les om:

Sosiale Medier