Murdoch mistet troen på Myspace

Murdoch mistet troen på Myspace

Verdens første allment tilgjengelige nettsamfunn selges på dødsleiet.

Før det var Twitter, Tumblr og Facebook, var det MySpace som var det sosiale nettverket som gjaldt.

Da mediemogulen Rupert Murdochs News Corp kjøpte Myspace i 2005, var analysen at trenden med sosiale nettverk som viktig mediekanal endelig bekreftet. Helt siden tidlig åttitall har Murdoch vært bjellesauen for mange av de store endringene som har skjedd i mediebransjen.

Tidspunktet var imidlertid ikke optimalt. News Corp har måttet se stjernen Myspace har falmet kraftig, og er på full vei mot glemselen. I 2008 passerte Facebook Myspace. Facebook vant på grunn av bruken av ekte navn, bedre personvernkontroll (!), et rent og ens brukergrensesnitt, samt en plattform for utvikling av innhold fra tredjepart.

Selger til Justin

News Corp har nå solgt selskapet til Specific Media, et selskap som driver med digitale media med kjente Justin Timberlake på eiersiden. En del av avtalen er at News Corp også går inn på eiersiden i Specific Media.

Selskapene har ikke offentliggjort noen pris, men New York Times og Wall Street Journal mener at prisen ligger mellom 30 og 50 millioner dollar, mellom 165 og 275 millioner kroner. News Corp taper dermed minst 3,6 milliarder norske kroner (530 millioner dollar) bare på denne prisforskjellen alene, melder Computerworlds nyhetstjeneste.

Myspace har slitt lenge, og så seint som i januar måtte 500 ansatte forlate selskapet. Dette kom på toppen av en turbulens med den kjente miksen av restruktureringer, lederbytte, målskifte og finansielle problemer.

Les mer: Myspace sparker halve selskapet

Mot en obskur skjebne

News Corp har hatt Myspace for salg en stund, men har hatt store problemer med å finne interessenter. Tidligere i måneden var meldingen at et strategisk partnerskap også hadde vært en aktuell modell. Åpenbart er hybriden med å selge til et selskap mot å kjøpe seg inn på eiersiden også et uttrykk for hvor desperat News Corp var til å bli kvitt Myspace.

Les mer: MySpace og Facebook i samarbeid?

Analytikere Computerworlds nyhetstjeneste har snakket med, hevder at det er lite sannsynlig at Myspace kommer tilbake. Det er ikke kommet en erklæring om hva de nye eierne vil bruke Myspace til.

I Norge har MySpace etter hvert et rykte på seg for å være et nettverk for kunstnere, spesielt musikere. Det har også vært brukt som regionale eller prosjektorienterte ad-hoc-nettverk. Men etter at Facebook slo an, har det vært stadig mer stille fra den kanten.

Les om:

Sosiale Medier