Myspace sparker halve selskapet

Myspace sparker halve selskapet

Nettsamfunnet sliter stort mot Facebook og Twitter. 500 ansatte må gå.

Tidene er tøffe for det før så populære sosiale nettverket Myspace, og nå ser selskapet seg nødt til å si opp 500 personer - om lag 47 prosent av den globale arbeidsstaben.

Det en gang så innovative nettsamfunnet har slitt med å hevde seg i konkurranse med Facebook, Twitter og Youtube.

Konsernsjef Mike Jones mener tøffe tiltak må til for å øke lønnsomheten.

- Dagens harde, men nødvendige endringer er foretatt for å gi selskapet en tydeligere retning for økt vekst og lønnsomhet, uttaler han til Computerworlds nyhetstjeneste.

Tøff konkurranse

Myspace vil også gjennomgå omorganiseringer, og selskapet vil blant annet inngå lokale partnerskap i Storbritannia, Australia og Tyskland for håndtering av annonsesalg.

Dette er ikke det første drastiske skrittet nettsamfunnet har måttet ta i møte med den økte konkurransen. Også i 2009 så selskapet seg nødt til å foreta store kutt blant de ansatte, etter at Facebook tok over plassen som det mest populære sosiale nettverket i verden.

Selskapets forrige konsernsjef Owen Van Natta trakk seg i februar i fjor etter under ett år i sjefsstolen.

Økt aktivitet

De nye oppsigelsene kommer til tross for at Myspace ifølge Jones har opplevd økt aktivitet de siste månedene, etter at nettverket fikk et ansiktsløft i oktober.

- Endringene i bedriften er drevet frem av forhold som kun går på virksomheten, og reflekterer på ingen måte hvordan det nye produktet gjør det, sier han.

Jones tror også Myspace vil være en mer smidig og fleksibel bedrift etter at endringene har trådt i kraft, og at det vil bli bedre vilkår for innovasjon og kreativitet i selskapet.

Myspace eies av News Corp, som kjøpte nettsamfunnet for 580 millioner dollar i 2005. Den gang var Myspace den definitive markedslederen blant sosiale nettverk.

Les om:

Sosiale Medier