Nå får du reklame på Twitter

Nå får du reklame på Twitter

Twitter skal endelig tjene penger - gjennom reklame.

Twitter annonserte tirsdag at selskapet nå vil begynne å åpne for markedsføring gjennom sine sider.

En av nettsamfunnets skapere, Biz Stone, offentliggjorde på Twitters blogg at det populære nettverket vil la selskaper advertere gjennom meldinger formet som vanlige "tweets", som vil dukke opp på Twitter sine søkeresultatsider. Senere skal disse også dukke opp på nyhetsstrømmen din som alle andre tweets.

Til å begynne med vil kun ti prosent av sidens brukere få opp disse beskjedene, som vil være merket med "promoted".

Økonomisk vinning

Dette er et stort skritt i retning av å gjøre Twitter til et mer innbringende nettsamfunn, og det første av flere mulige tiltak.

Overgangen vil likevel være gradvis, og ifølge Stone vil selskapet følge nøye med på hvordan de nye promoterte reklamemeldingene, kalt "Promoted Tweets" blir tatt imot. Meldingene vil være tilpasset brukernes søk og bevegelser i nettverket.

Måler popularitet

Twitter vil også forsøke å måle hvordan de enkelte annonsene blir mottatt, ved å se på hvordan og i hvilken grad nettsamfunnets medlemmer velger å svare på, "re-tweete" eller favorisere meldingene. Slik vil upopulære reklamemeldinger etter planen fjernes fra systemet og erstattes med annonser som ifølge Stone vil resonerer bedre med brukerne.

I startfasen vil det kun være et begrenset antall annonsører, som Best Buy, Bravo, Red Bull, Sony Pictures, Starbucks og Virgin America. Flere vil komme til etterhvert som reklamesystemet utvikler seg.

Les om:

Sosiale Medier