Nå kommer offline-generasjonen

Nå kommer offline-generasjonen

Facebook, Second Life og web 2.0. Det eksploderer i muligheter til å eksponere seg selv.

Nå kommer reaksjonene. I Computerworld Danmark skriver Trine Nielsen, direktør i KonceptFactor, om en motreaksjonen hun kaller offline-generasjonen.

Hun utgangspunkt i en reise til Australia, og sammenligner med den gang hun var student samme sted for rundt 20 år siden. Mens man den gang sparte sammen penger for å ha råd til så snakke med mor og far i fire minutter hver fjortende dag, sendes det nå rapporter hjem med bilder, og man snakker daglig i timesvis om vær og vind med de der hjemme. Gjennom reisen fikk Nielsen en følelse av å bare ha vært en svipptur til nabobyen, og slett ikke langt-langt vekk. Mangel på følelse av å ha vært langt borte, syntes hun var vemodig.

Trenden skal nå være er at flere og flere som er på reise nå legger bort mobilen. De søker seg til nettfrie soner og til områder man ikke kan bli kontaktet. Offline-soner blir det nye begrepet, spår Nielsen.

Datatilsynet skulle kanskje ønske seg at mange flere meldte seg inn i offline-gerenasjonen. Informasjonssjef Ove Skåra spør i DagensIT om folk virkelig er klar over hvilke tillatelser de gir firmaet bak Facebook når de legger livet sitt i deres hender. Du overgir absolutt alt materiale du publiserer til Facebook; feriebilder kan havne i annonser, dine handlevaner hos andre selskaper og så videre.

I dag har Facebook over 20 millioner brukere. Men de er sårbare. Tillit er alt og hvis det blir kjent at informasjon lett havner på avveie, vil brukerne finne seg andre tjenester. Denne markedsmekanismen er dog den eneste som beskytter deg og ditt personlige materiale. Skåra undrer seg over at folk synes det er helt ok å gi fra seg deler av livet til et stort amerikansk selskap.

I tidligere personvernundersøkelser i Norge har det norske folk uttalt at det er uproblematisk med elektroniske spor, og at de slett ikke er bekymret for personvernet selv om det dukker opp videokameraer overalt hvor de beveger seg. Oslo er snart den storby i verden med mest omfattende videoovervåking.

Har Trine Nielsen rett kan imidlertid offline-generasjonen Få fart på debatten. En trend der folk selv ønsker å være offline, der de ønsker å opptre anonymt, og der det kule er å ikke ha mobiltelefon, blogg og tusen venner i Facebook vil sannsynligvis glede mange personvernforkjemperne.

Er vi heldige blir offline-trenden sterk nok til at vi begynner å opptre mer varsomt med hensyn til hva som lagres om oss og hvordan informasjonen samles inn. Så kan man jo håpe at lovgiverne følger etter og at privatlivets fred igjen får betydning.

Sosiale Medier