Nettbrett, Windows og sky berger Microsoft

Nettbrett, Windows og sky berger Microsoft

Overskuddet falt på flat omsetning i siste kvartal, men tosifret vekst flere steder.

Tallene fra Redmond-selskapet i kvartalet de byttet kaptein fra Steve Ballmer til Satya Nadella gir ingen finansiell indikasjon av konsekvensene av byttet.

Microsoft hadde en omsetning på 122,3 milliarder kroner (20,4 milliarder USD), ned fra 122,84 milliarder kroner (20,49 milliarder USD) året før. Kvartalsresultatet var 34,17 milliarder kroner (5,7 milliarder USD), ned fra 36,57 milliarder (6,1 milliarder USD) i samme periode i fjor.

Tallene er om lag der analytikerne ventet at de skulle ligge.

Nettsky, nettbrett, Windows - blant annet

Det er økt salg av Windows og av nettbrett som viser interessante tegn på vekst og berger omsetning og resultat.

- Jeg vil oppsummere dette kvartalet med to ord: endring og utføring. Vi leverte solide tall og tok flere viktige skritt i den retningen Microsoft nå skal gå. Resultatene reflekterer våre styrker og muligheter i en «mobilitet først, nettsky først» -verden, sa Satya Nadella ifølge nyhetstjenesten til Computerworld . Han gjentok dermed igjen mantraet han har brukt om sin strategi for Microsoft siden han ble toppsjef i februar.

Nadella nevnte nettskysatsingen som et område som hadde gitt rask avkasting. I tillegg var han fornøyd med lanseringen av Office for Ipad, lansering av Windows Phone 8.1, oppdateringen til Windows 8.1 og gratislisensordningen for Windows-enheter med skjerm mindre enn 9 tommer.

Endelig fart i Windows 8

Divisjonen for enheter og forbrukerprodukter økte omsetningen med 12 prosent til 49,76 milliarder kroner (8,3 milliarder USD). Fire prosent vekst i Windows-salg og 50 prosent vekst i Surface-salget var høydepunktene for divisjonen. Interessant nok er det mest vekst for Windows Pro med nitten prosent vekst, mens forbrukervarianten sank med femten prosent. Microsoft poengterer at adopsjonen i det profesjonelle markedet i etablerte markeder og SMB/SME tar seg kraftig opp.

Ikke bare Surface går som ei kule. Xbox-konsollen med tilbehør hadde en omsetningsvekst på 45 prosent. Totalt økte maskinvaresalget med 41 prosent målt mot året før.

Office 365, leievarianten av verktøypakken, økte abonnenttallet med en million i kvartalet, til 4,4 millioner leiere. Søkeproduktet Bing økte annonseinntektene med 38 prosent. Den ordinære Office-pakken hadde en vekst på femten prosent, noe som tilskrives enorm interesse i Japan. I sum vokste Office-inntektene i forbrukermarkedet med 28 prosent.

I nettskyvirksomheten peker pilene oppover, men det er preget av at området ble fullt ut operativt det siste året. Dermed mer enn dobler for eksempel Office 365 for virksomheter leieinntektene. Azure har en vekst på 150 prosent. For divisjonen der også server-virksomheten er var veksten på «bare» sju prosent.

Lisensiering av Windows til virksomhetene økte med 11 prosent. Microsoft hevder at over nitti prosent av pc-ene i store virksomheter i verden nå kjører Windows 7 eller Windows 8.

Nettbrettrøbbel hos Apple-vekst hos Microsoft

Nettbrettutviklingen totalt for Windows viser om lag en dobling i salget målt mot i fjor. Det er imponerende for seg, men når man starter med så begredelig lave tall som Microsoft gjør skal det ikke mye til.

Målt mot den falmende nettbrett-stjernen Apple er det derimot en interessant trend. Apple annonserte sine tall i går, og deres Ipad-nettbrettsalg sank i siste kvartal. Toppsjef Tim Cook advarte mot at tallene for salget av nettbrett framover ikke ville glede alle.

Meldingen skapte et ramaskrik blant de som fortsatt liker dette nettbrettet, og i går foregikk det en brannslukking der meldingen ble tonet ned og forsikringene om at Apple ville fortsette å være til stede i nettbrettmarkedet ble gjentatt til det kjedsommelige.

Mini-Surface i mai?

Denne uroen kan neppe føre til annet enn at nettbrettkjøpere vil velge alternativene. Det er godt nytt for markedsleder Android og utfordreren Microsoft Windows.

Det satte også fart i ryktene om at Microsoft planlegger en Surface Mini-pc i det store markedet for nettbrett mellom 7 og 8-tommer, som i dag domineres av Samsung, Amazon og Google. En produktannonsering her kan komme så tidlig som i mai.

Les om:

Sosiale Medier