Nettsamfunn har blitt jobbverktøy

Nettsamfunn har blitt jobbverktøy

Seks av ti nordmenn tror de kan få seg ny jobb via sosiale medier.

Seks av ti norske arbeidstakere mener de kan finne ny jobb via digitale møteplasser som Twitter, Facebook, Linekdin og lignende. I Danmark og Sverige er tallet fem av ti, ifølge en ny undersøkelse fra rekrutteringsbyrået Randstad.

Profesjonalisering

28 prosent av nordmenn bruker aktivt sosiale medier for å profilere seg selv som arbeidstaker – tallet for svenskene og danskene er henholdsvis 16 og 21 prosent.

- Nordmenn var tidlig ute på sosiale medier, og vi ser at norske arbeidstakere har en moden, mer profesjonell innstilling til fenomenet, sier Kristin Refsnes i Randstad Norge.

43 prosent av norske arbeidstakere mener de drar nytte av sosiale medier i forretningssammenheng, her er tallene for Sverige og Danmark henholdsvis 32 og 27.

- Mens sosiale medier i den tidlige fasen primært var et verktøy for å bygge eller opprettholde sosiale relasjoner, ser vi nå en tydelig profesjonalisering. Sosiale medier har blitt den kanskje aller viktigste nettverkingsplattformen vi har, og det har nordmenn skjønt, mener Refsnes.

Overrasket

28 prosent av alle nordmenn vil kun benytte sosiale medier ved jobbsøk. Her ligger Danmark hakk i hæl med 26 prosent, Sverige på 19. Dette overrasker Refsnes.

- Dette fenomenet er sterkest i Asia, særlig kineserne og inderne stoler på sosiale medier ved jobbsøking. Norge er imidlertid blant landene som er aller lengst fremme i Europa, sier hun.

Ifølge undersøkelsen har 79 prosent av nordmenn en profil på sosiale medier, det er ti prosentpoeng mer enn i Danmark, som igjen er tre prosentpoeng over svenskene.

Sosiale Medier