Nordmenn stoler ikke på sosiale medier

Tilliten til sosiale medier som informasjonskilde om næringslivet er økende i store deler av verden. Men ikke i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Sosiale medier vokser med rasende fart, også for bedrifter. Det er viktig for virksomheter å opprettholde en tilstedeværelse på Facebook og Twitter.

Mens tilliten til sosiale medier som kilde til informasjon om næringslivet øker i resten av verden, er det bare syv prosent av nordmenn som stoler på bedriftsinformasjon fra sosiale medier.

Dette viser årets globale tillitsundersøkelse Edelman Trust Barometer fra analyseselskapet Edelman Digital, melder NTB.

Lav tillit

I undersøkelsen svarer nordmenn at de har langt større tillit til tradisjonelle kilder når det gjelder bedriftsinformasjon enn blogger og sosiale medier.

- Det er svært interessant at folk har liten tillit til sosiale medier. Vi snakker her om det virkemiddelet som har skrytt på seg å være stedet hvor norske virksomheter bygger og etablerer troverdighet og åpenhet om sine kunder, sier Helge Tennø i pr-byrået Dinamo i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at folk stoler mer på tradisjonelle medier som avis, tv og radio enn sosiale medier. Men dette skillet mellom tradisjonelle informasjonskilder og de nye er ekstra stort i Norge.

I USA er for eksempel tilliten til informasjon via sosiale medier dobbelt så høy som her i Norge.

Viktig å være åpen

Pr-byrået Dinamo mener at resultatene fra undersøkelsen viser at bedrifter ikke må tenke på sosiale medier på lik linje med andre medier.

- I de sosiale mediene må bedriftene selv ta «redaktøransvaret» for å skape tillit. Da er det viktig å være åpen og ærlig, kommunisere tydelig hva man gjør og hvorfor, i tillegg til å lytte å svare på kommentarer og innspill, sier Berly Lund Grønning, daglig leder i Dinamo PR.

Spesialrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen i Gambit Hill & Knowlton presiserer også viktigheten av å være åpen, og mener mange norske bedrifter ikke er klare til å ta i bruk sosiale medier.

- Sosiale medier er relativt nytt i Norge, og de fleste bedriftene som er på plass på Facebook bruker kanalen til å publisere tradisjonelle reklamebudskap. Da blir det bare spam, sier Nygård-Hansen.

Han mener det er besynderlig om målsetningen er å drive tradisjonell markedsføring i stedet for å skape dialog mellom selskaper og potensielle og eksisterende kunder.

- Bedriftene må være klare til å ta en toveis informasjonsflyt. Sosiale medier er mer komplekst enn de fleste har tatt innover seg, og det bedriftene må ta til seg en kulturendring. Man må gå fra talsperson med formell og upersonlig tone til uformell og personlig tone i sosiale medier. Mange bedrifter er redde for å gjøre det, sier Nygård-Hansen.

Må ta sosiale medier alvorlig

Dette blir enklere dersom bedriften har en åpen informasjonskultur til å begynne med. Kanskje må bedriftene gå tilbake og finne ut om de faktisk er klare til å gjøre noe skikkelig arbeid i sosiale medier.

- Det er bedre å la være enn å gjøre noe halvveis. Det må gjøres skikkelig arbeid i forkant. Strategien i sosiale medier må inn og bli en del av virksomheten, sier Nygård-Hansen.

Bedriftene må rett og slett sette til side tid, penger og ressurser til sosiale medier for å lykkes i sosiale medier. Det holder ikke å slenge ut en logo og en rekke lenker til et nettsted som bare tilbyr enveis kommunikasjon.

Poenget med sosiale medier er jo nettopp å være sosial, føre dialog og engasjere.

Dersom bedriften ikke er klar til å sette til side ressurser til en responsstrategi i sosiale medier, kan det med andre ord være like greit å la være.

Om Undersøkelsen

Over 30.000 mennesker fra 25 land deltok i undersøkelsen. Dette er den 12. gangen undersøkelsen er gjennomført, og første gang vanlige folk har blitt invitert til å svare. Tidligere har undersøkelsen rettet seg mot folk med høy utdanning- og inntekt.

Du kan lese mer om den norske delen av undersøkelsen på Dinamos nettsted.