Morten Rynning i Izit mener norske bedrifter bør bli flinkere til å benytte seg av mulighetene i sosiale medier (Foto: Toralv Østvang)

Norsk bedrift gjør suksess på Facebook

Med hele 11,8 millioner likes og følgere er norskeide Opera Software mer likt på Facebook enn globale merkevarer som Apple og Microsoft.

Publisert Sist oppdatert

Markedsføringsbyrået Izit har gjort en kartlegging av de 100 største it-aktørene i Norge og deres engasjement i sosiale medier. Vinneren er Opera Software.

– Mange blir nok overrasket over at en norsk bedrift likes og følges av 11,8 millioner Facebook-brukere. Til sammenligning likes Apple globalt av 9,2 millioner. Dette viser hvor sterk merkevare Opera Software er globalt – og at deres Facebook-side kan nå ut til flere lesere enn noen andre norske mediekanaler, sier daglig leder i Izit, Morten Rynning.

Langt mellom

Bak Opera Software er engasjementet betydelig lavere. Nettbutikken Komplett ligger på 2. plass og følges av 300.000. Hvis man inkluderer Sverige, er de oppe i nesten en halv million brukere.

Telenor havner som nummer tre på listen, med omtrent like mange følgere som Komplett. Likevel bør det nevnes at Telenors pakistanske Facebook-side har 1,4 millioner brukere.

Dårlige

Kartleggingen viser også at mange bedrifter er dårlige på sosiale medier. Av de 100 største it-bedriftene som har over 85.000 ansatte og en omsetning på over 253 milliarder kroner, er hver sjette bedrift uten noen norsk presentasjon hverken på Facebook eller LinkedIn.

Rynning kan fortelle at Facebook mer eller mindre er gått i glemmeboken hos flere norske it-bedrifter. Av de 100 største it-bedriftene i Norge står de 10 mest aktive på Facebook for 98,9 prosent av alle følgerne. 

– Det er store forskjeller, men mange i bransjen er for trege, og spesielt innen B2B. Disse It-bedriftene har mye å hente på å bruke sosiale og digitale medier mer aktivt for å skape vekst, sier Rynning.

 

Vi gjør oppmerksom på at Izit er deleid av Norwegian Techno Holding, som også eier Computerworld.