Omfavner sosiale medier

Sosiale medier gjør de ansatte mer effektive, ifølge en rapport. Også norske sjefer kaster seg nå over fenomenet.

Publisert Sist oppdatert

Sosiale medier er mer enn hyggelige meldinger på Facebook eller korte kommentarer på Twitter. Det har i større grad blitt en kommunikasjonsform som også kan være nyttig for virksomheter.

Ifølge en rapport fa McKinsey & Company blir de ansatte mer effektive. Samtidig viser en undersøkelse som Rock IT har gjort for it-konsulentselskapet Steria at norske sjefer fått med seg at sosiale medier kan ha en viktig funksjon i bedriften.

I 57 prosent av norske virksomheter er sosiale medier mer aktuelt i dag enn for ett år siden. Bare tre prosent melder om at sosiale medier er blitt mindre aktuelt siden i fjor, ifølge undersøkelsen.

Samhandling

Også toppledelsen i virksomheter har satt seg inn i hva sosiale medier egentlig er. 60 prosent av norske it-sjefer vurderer at toppledelsen i svært eller ganske stor grad forstår seg på sosiale medier. Det er en formidabel oppgang fra 10 prosent i en tilsvarende undersøkelse i fjor.

– Ledere har begynt å forstå styrken som ligger i sosiale medier, og flere benytter nå sosiale medier som en plattform for kommunikasjon og samarbeid innad i bedriften, forteller Ole Johan Heum, som er leder for Sterias avdeling for samhandling i Norge, i en pressemelding.

Han tror sosiale samhandlingsverktøy i økende grad brukes som strategisk virkemiddel for mange ledere.

Blir mer effektive

Det er klare gevinster å hente dersom man tråkker rett. Arbeidstakere som bruker sosial teknologi på jobb kan bli 25 prosent mer effektive, ifølge en ny rapport.

Rapporten ”The social Economy”, utarbeidet på vegne av McKinsey & Company, viser at bedrifter som fullt ut implementerer sosial teknologi har muligheten til å øke produktiviteten netraktelig.

– Det betyr økt effektivitet, bedre strøm av informasjon innad i bedriften og mulighet for større inntjening fordi du får gjort mer i løpet av arbeidsdagen. I tillegg vil nye ideer kunne se dagens lys fordi flere kommuniserer og deler med hverandre, påpeker Heum.

Utfordrende prosess

Stephen Danelutti i Yammer understreker at det er viktig å skape en sosial kultur blant de ansatte i en bedrift. Yammer leverer sosiale verktøy for bedrifter, og ble tidligere i år kjøpt opp av Microsoft.

– Det nytter ikke å innføre et system for kommunikasjon som bare noen få benytter seg av. Det er en utfordrende prosess hvor organisasjonskulturen må tilpasses. Systemet bør oppfylle et formål, mens bedriften må sette seg mål arbeidstakerne kan jobbe mot. Også sjefen og mellomledere må på banen og bruke det aktivt for å skape et velfungerende økosystem, sier Danelutti .

– Det handler om samarbeid. Dette er teknologi som til syvende og sist gjør arbeidsdagen enklere, med muligheten for å utveksle informasjon mye raskere. Denne måten å kommunisere på innad i et selskap vil bli like naturli g som tilgang til internett er i dag, mener Danelutti.