Oracles ambisjoner til himmels

Oracles ambisjoner til himmels

Nettskysatsingen til databaseveteranen skrus opp etter milliardinntekt

Analytikere har denne uka fått innblikk i hvordan satsing på plattform- og programvareleietjenester skal gjøre Oracle til en prominent aktør i nettskyen. Dette melder Computerworlds nyhetstjeneste.

Kombinert med samarbeidsverktøyene selskapet har, regner de med at det totale tilbudet vil gjøre databasetjenester levert via en av disse nettskysøylene interessant.

Samarbeidsproduktene Oracle har hatt i årevis er antagelig ikke de mest kjente produktene. Det som har vært demonstrert viser at selskapet er på høyde med flere av konkurrentene.

Litt gammelt, litt nytt

Noe av nettskysatsingen har vært kjent en stund. Under Oracle OpenWorld i oktober i fjor lanserte toppsjef Larry Ellison Oracle Public Cloud. Her ble programvare og noen plattformtjenester fra Fusion-familien av produkter tilbudt. Her kunne blant annet kundebehandlingssystemer (CRM) og personalsystemer (HCM) leies.

Øvrige løsninger som databaseadministrasjon, Java-utvikling og støtte for sosiale medier har vært i demonstrasjonsmodus uten å kunne leies over tid.

Milliardene kom fort

Nye tilbud skal være sterkere satsing på mobile løsninger, spesielt innen CRM. Der skal løsninger som kjører Fusion CRM på nettbrettet til Apple være demonstrert. Hovedkonkurrentene til løsningene er SalesForce innen CRM og SAP, spesielt etter at SAM kjøpte HCM-løsningen SuccessFactors i fjor.

En av grunnene til at Oracle øker interessen er ikke bare nettskyen som sentral arena og trend. Det er også snakk om at de ser at det er gode inntekter her, og de kommer fort.

Direktør Mark Hurd, tidligere HP-toppsjef, skal ha sagt at Oracle allerede tjener over en milliard dollar, nesten seks milliarder kroner, på utleietjenester av programvare (SaaS). Selv i Oracle er det penger som er gode å ha. Hurd en av de nærmeste til Ellison i toppledelsen av Oracle med tittel av co-president og styremedlem.

Sosiale Medier