DIREKTE: Ifølge en ny rapport fra Salesforce skal fremveksten av «Direct to Consumer»-salg (D2C) gjøre at flere produsenter nå omgår tradisjonelle butikker fullstendig, enten de er fysiske eller nettbaserte, og selger varer direkte til forbrukeren. (Illustrasjon: Pixabay)

Pinterest og Instagram etablerer seg som markeder for netthandel

Slik handler folk i nye medier.

Publisert Sist oppdatert

Flere omgår nå tradisjonelle nettbutikker. Det mener Salesforce.

Ifølge deres globale undersøkelse, Connected Shoppers Report, skal Pinterest, Instagram, Livestreams, spillkonsoller og WeChat være i ferd med å etablere seg som nye markeder for netthandel.

Direkte til kunden

Årsaken skal være fremveksten av «Direct to Consumer»-salg (D2C) der produsentene selger varer direkte til forbrukeren istedenfor å gå via fysiske eller nettbaserte butikker. 

Kampen om kundene består derfor i dag av tre hovedplattformer, heter det i meldingen fra Salesforce, som lister opp følgende: Merkevarenes egne nettbutikker, de vanlige nettbutikkene og de tradisjonelle fysiske butikkene. 

– Handling i digitale ytterpunkter vil definere oss i 2025. Det er kritisk viktig at vi eksperimenterer nå for å bygge opp planen for dette. Det medfører at vi tar alle utfordringene vi opplever i våre egne kanaler og møter dem ute i den digitale villmarken, og knytter det tilbake mot vårt eget inventar og får en samlet oversikt over kundene, sier Dan Smith, president for ASICS Digital, i meldingen.

Tall fra undersøkelsen

10.000 respondenter fra hele verden skal ha deltatt i undersøkelsen, hvor det blant annet kommer frem at bare en fjerdedel vil tilbake til butikken for å kjøpe en vare på nytt. Når kunder skal repetere et kjøp faller viljen til å besøke butikken fra 65 prosent (førstegangskjøp) til 24 prosent for andregangskjøp av et produkt. 

I undersøkelsen kommer det også frem at 20 prosent foretrekker å handle direkte fra produsenten når de skal ha et produkt for andre gang.

I tillegg skal 17 prosent av respondentene oppdage nye produkter gjennom chatte-apper, mens majoriteten (70 prosent) oppdager dem via søkemotorer.

54 prosent av kundene opplyser at de planlegger å handle via en mobilapp til julehandelen.