Platebransjen vurderer Youtube-konkurrent

Platebransjen vurderer Youtube-konkurrent

En uenighet mellom Warner Music og Google gjør at platebransjen nå kan få sin egen Youtube.

Warner Music vurderer sitt eget interaktive videoarkiv, i konkurranse mot Googles variant Youtube. Bakgrunnen for denne tankegangen er uenighet rundt en ny kontrakt mellom de to, melder The Times Online.

Youtube har huset musikkvideoer for store artister som Madonna og Red Hot Chili Peppers, men Warner krever at alle disse, samt alle øvrige låter selskapet har rettighetene på, trekkes fra nettsiden. Dette inkluderer via det relaterte selskapet Warner Chappell også sanger som Happy Birthday To You og julelåta Winter Wonderland, samt store navn som Dr. Dre, REM, Eric Clapton med flere.

Pengemodell

Mens Warner hevder det har tjent ubetydelige beløp på å ha musikken sin tilgjengelig via Youtube, har Universal sagt det tjener «titalls millioner» via sin kontrakt med Google.

Pengene plateselskapene får stammer fra penger-per-visningsmodellen som Youtube har brukt til nå. Google ønsker å kutte i denne modellen, og heller tilby større utbytte av annonseinntektene. Men Youtube opplevd problemer med å selge annonser til det de har mest av, brukergenererte videoer, som oftest inkludert musikk fra større plateselskaper.

Løsningen Warner vurderer er basert på Hulu, en tjeneste brukt av NBC Universal og News Corporation, som har tilgjengeliggjort tusenvis av tv-serier som Family Guy, Saturday Night Live og Heroes etter visning av en kort reklamesnutt. Tjenesten har vokst i popularitet.

Kan presse Google

Disse tankene er på et tidlig stadium, og mange er skeptiske til at musikk-Hulu skal klare å finte ut Youtube, ettersom det er snakk om forskjellige brukergrupper av folk som vil se snutter versus folk som vil se hele serier.

Men andre igjen ser strategiske muligheter ved å pønske ut alternativer til Youtube: Flere topper i musikkbransjen tror Google kan komme til å føle seg presset til å gi plateselskapene en bedre deal enn forespeilet i kontrakten, ettersom de fleste av Youtubes mest sette videoer inneholder musikk fra større plateselskaper.

Les om:

Sosiale Medier