Profesjonelle på sosiale medier

Noen yrkesgrupper er mer aktive på nettet enn andre.

Publisert Sist oppdatert

Journalister og pr-folk er svært aktive i sosiale medier. Det viser en undersøkelse Cision har gjennomført hvor kommunikatører i Norge, Sverige, Danmark og Finland beskriver hvordan de bruker sosiale medier som Twitter, Facebook og Wikipedia.

Undersøkelsen viser at svenske journalister leser blogger oftere enn i de andre nordiske landene, pr-rådgivere twittrer flittig og at det er ekstremt uvanlig å tilby betalinger til bloggere for omtale.

- Vår undersøkelse viser at sosiale medier er blitt en integrert del av de fleste journalister, PR-konsulenter og informatørers hverdag, sier markedsjef Alexander Mason i Cision i Skandinavia i pressemelding.

Tydelig trend

Totalt 1870 journalister, kommunikatører og pr-rådgivere deltok i undersøkelsen.

- Tilsvarende undersøkelse utført i USA av Cision viser hvor raskt nye trender i sosiale medier fanges opp og brukes i det daglige arbeidet av amerikanske journalister og informasjonsfagfolk. Vår undersøkelse indikerer tydelig en lignende trend her i nord, sier Mason videre.

Det er svenske journalister som er mest aktive. Ifølge undersøkelsen er det 42 prosent av de svenske journalistene leser blogger daglig. I Danmark er tallet 26 prosent, 19 prosent i Norge og i Finland 16 prosent.

Hver femte twitrer for kunder

Mindre enn en tidel av de nordiske journalistene leser aldri blogger.

I Sverige leser 78 prosent av PR-konsulenter blogger hver uke eller mer, mens tallet er 72 prosent i Finland og 81 prosent i Norge.

Litt over halvpartnen, det vil 56 prosent av de nordiske pr-rådgiverne leser blogger hver uke eller oftere. Og 41 prosent av det nordiske journalistene gjør det samme.

Blant pr-konsulentene er det 19 prosent som også oppdaterer Twitter for sine kunder. Men 53 prosent av pr-folkene råder pr-folkene til å twitre selv.