Proteststorm mot Linkedin

Bruker brukernes bilder i annonser. Slik slår du av funksjonen.

Publisert Sist oppdatert

Det sosiale nettverket Linkedin har ertet på seg sine brukere. Uten å informere dem har selskapet innført muligheten å benytte seg av bildematerial som er lagt inn av brukerne. Alle er med så lenge de ikke har meldt seg ut av dette.

Linkedin er et nettverk som brukes mest i profesjonell sammenheng. Informasjonen man legger ut her er i hovedsak knyttet til utdannelse, jobb og karriere.

Men som alle andre sosiale nettverk trenger Linkedin inntekter, og den prøver de å kapitalisere på sine brukere. Linkedin har en betalingsfunksjon for avanserte brukere, men de aller fleste brukerne benytter seg av det uten å legge noen penger inn i potten.

Ifølge Wikipedia har nettverket over 100 millioner brukere. Tallene for Norge er ikke oppdatert, men det er flere hundretusener.

Sosialt innholdt

Derfor synes selskapet det var en god ide å bruke bildematerial fra sine egne kunder, som kan legges til annonser. Denne typen sosial annonsering er innført som ”opt out”. Det betyr at Linkedin står fritt til å anvende bildene så lenge du ikke har klikket deg ut av det.

I første omgang handler det om navn og bilder, men Linkedin selv snakker om fremtidig bruk av sosialt innholdt (”social content”). Det handler om å plassere personlige opplysninger andre steder for å gjøre ”budskapene til annonsørene mer relevant”.

I juni gjennomførte Linkedin sin stille revolusjon uten at det fikk mye oppmerksomhet. Endringen ble bare meldt i en bloggmelding. Det har ikke vært en direkte melding fra selskapet, verken gjennom epost eller ved innloging.

Det nederlandske IDG-nettstedet Webwereld har vært i kontakt med Linkedin, men har ikke fått direkte svar på spørsmålet om en slik melding står i planleggingsboka til selskapet.

Noen få blogger har nevnt endringen i løpet av juli, men ikke før forrige uke fikk dette mer oppmerksomhet i mediene. På Linkedin selv ble det lagt ut meldinger hvordan man kan slå av denne opsjonen.

Men fortsatt er det veldig mange som ikke er klar over det.

Hva skal du gjøre?

Selskapets gjøremåte har irritert mange brukere. Hos IDG Nederland raser brukere mot Linkedin og kaller selskapet ”farlig” og ”brutalt”. Andre forteller at de bruker nettstedet uten å legge inn bilder av seg selv.

Linkedin-brukere som ikke ønsker at nettverket kan rote rundt i deres personlige informasjon kan gjøre følgende:

  • Åpne Linkedin
  • Gå til ”Settings” under navnet øverst til høyre
  • Gå til ”Account” nederst til venstre
  • Klikk deg inn på ” Manage Social Advertising” midt på siden.
  • Her finner du følgende teksten (som hele Linkedin på engelsk): “LinkedIn may sometimes pair an advertiser's message with social content from LinkedIn's network in order to make the ad more relevant. When LinkedIn members recommend people and services, follow companies, or take other actions, their name/photo may show up in related ads shown to you. Conversely, when you take these actions on LinkedIn, your name/photo may show up in related ads shown to LinkedIn members. By providing social context, we make it easy for our members to learn about products and services that the LinkedIn network is interacting with.”
  • Her under finner du en boks hvor du kan klikke deg ut av denne opsjonen.
  • Rett nedenfor kan man klikke seg inn i „Turn on/off Enhanced advertising”, som gir nettstedet lov til å bruke informasjon og dele den med partnere. Den kan også klikkes bort.