Satser friskt på åpne friskuser

Satser friskt på åpne friskuser

Det nye selskapet Lommekjent skal hjelpe nordmenn ut på tur. Og tur-databasen skal være åpen, selv for konkurrentene.

GOOPEN: Primus friskus Ola Njå Bertelsen landet drømmejobben i et it-selskap, om enn med en noe uvanlig stillingsbeskrivelse.

I en helt måned skulle han rett og slett bedrive et av sine favorittgjøremål - gå tur i skau og fjell.

Utrustet med GPS var oppgaven grei: Den vante turgåeren skulle logge spennende ruter og ta et par bilder underveis, skrive en kort tekst om turen.

Så skulle firmaet som hyret ham inn, Lommekjent AS, legge ut denne ruten i et system der også du og jeg kan legge inn og søke opp ruter.

Trenger folk

Men du og jeg må også hjelpe til, selskapet kan ikke ha Bertelsen springende Norge rundt på heltid.

Lommekjent AS er tilknyttet Geoinsight, som igjen er en del av Geogroup, som også eier Geodata.

Geoinsight selger blant annet GPS-innholdsprodukter til friluftsinteresserte: Kort og godt kan du kjøpe kart til Garmin og ViewRanger.

CC 3.0

Men i motsetning til sitt moderselskap, satser Lommekjent på at alle turer som logges skal lagres som åpne data som konkurrentene kan benytte seg av - selskapet håper sågar at også konkurrenter er villige til å dele data.

«De turene du legger inn på Lommekjent.no og som ikke merkes som private vil lisensieres med en Creative Commons - Navngivelse Lisens 3.0. Dette inkluderer hele turbeskrivelsen med tekst, turspor og bilder,» heter der i brukervilkårene.

Bertelsen påpeker at mange av dem som tilbyr slike turtips, ofte gjør det som en form for kommunal eller øvrig lokal instans.

Målet er da naturligvis å trekke folket ut til Rondane, Bjorli og området rundt Trollfjorden, slik at turistindustrien og lokalområdet kan tjene penger på turisme.

Disse mener han det i bunn og grunn bør være naturlig for å dele på data.

De har allerede klart å inngå samarbeid om rutene til Skiforeningen til sitt nettsted. Lagt ut som nedlastbare GPS-spor.

- Feil fokus

Det skjedde ikke uten utfordringer. For Skiforeningens ble skeptisk til trafikknedgang.

Denne trafikkåthet mener Bertelsen er et onde.

- Redselen for å miste nettrafikk blinder oss fra å se hva målene egentlig er, sier han.

Så måtte Skiforeningen gå i tenkeboksen. Hva er det de lever av? Jo, offentlige tilskudd og skiglade mennesker som melder seg inn i foreningen. De lever ikke av nettrafikk.

Og Lommekjent sa seg villige til å sørge for å informere om dette medlemstilbudet. Så ble det enighet.

Bertelsen påstår Lommekjent AS ikke er redd for å miste potensielle inntekter til tross for at de vil dele sin turdatabase med konkurrerende bedrifter.

- Vi er et AS, vi driver ikke med veldedighet, sier han.

Samarbeid på plass

Og pengene vil komme om tjenesten er god nok, tror selskapet, som satser på å være leverandør. Der har blant annet et samarbeid med TV2 på plass. I tillegg er det mulighet for å tilby premium-tjeneste.

- Vår forretningsmodell skal kun bestå i at brukeren kan finne og lage tur. Det skal vi til gjengjeld være best mulig på. Våre inntekter kommer ikke av at vi springer rundt på fjell og tracker turer, sier Bertelsen.

Tjenesten er lansert som beta.

For ordens skyld har ikke trafikken gått ned for Skiforeningens nettsted.

Les om:

Sosiale Medier