Sier nei til møter på torget

Sier nei til møter på torget

E-Vita-sjef Frank Rognstad mener det er dumt å ha intern kommunikasjon ute i sosiale medier.

- Velkommen til utemøte!

Gliset til administrerende direktør Frank Rognstad i E-Vita stråler om kapp med sola han sitter under der han strekker frem hånda for å ønske velkommen.

Han har tatt med seg møtebordet, en flipover (du vet, sånn gigantisk ikke-digital skriveblokk man setter på en sponplate med ben og tegner på med tusj) og to stoler, og likesågodt demonstrativt slått seg ned utendørs.

Midt mellom Glassmagasinet og Hennes&Mauritz, en knapp meter fra dem som vil selge deg strøm, fire meter fra de som vil selge deg helsekost og sju meter fra han som vil selge deg Aftenposten.

Han er også der for å selge, selge sitt budskap.

- Det er mye engasjement i sosiale medier. Mye samarbeid i sosiale medier..., begynner han

- Men jeg vil gjerne slå et slag for å ta inn igjen forretningssamtalene fra torgene.

Kontroll

Han slår ut armene og myser ut i lufta. Arbeiderklassen på vei fra og til lunsj og turister på shopping rusler forbi på alle kanter. Enkelte stopper og myser tilbake, i retning flipover-tavla, i et forsøk på å forstå hva slags bilde E-Vita-sjefen tegner.

- Her er ute det lite kontroll på hva som sees og deles. Sosiale medier kan brukes til mye, men vi må ikke kunne glemme verdien av å lukke døren når møtet starter, sier Rognstad, mens vinden tar tak i arket som henger på flipoveren så kollega Elisabeth Sundal må trå inn for å hindre arkene med klassiske møteromskrusiduller i å fly avgårde.

- Ikke er dette her spesielt praktisk heller, flirer sjefen.

Rognstad slår et slag for å innføre det han kaller en Lillebror-policy i bedriften. I denne skal alt lagres, alt skal deles med dem som trenger det, det er mulig å holde en uformell samtale privat, det skal være tydelig hvem som kan se hva og det skal være klart hva som bør diskuteres internt. Han mener mange bedriftsdebatter ikke hører hjemme ute i det skarpe sollyset.

Internt

Rognstad mener bedriftene bør vurdere egen kultur og teknologiplattform om de skal lykkes. Hos de offentlige og allmenne plattformene er det amerikanske selskaper som Facebook og Twitter som eier dataene, og ikke bedriften, er poenget hans, og han hinter svakt om avsløringen av visse overvåkningssituasjoner den siste tiden i USA som bevis for at selv private samtaler ikke nødvendigvis er private.

- Forretningssamtaler bør føres på virksomhetens egne systemer, sier Rognstad.

- Kommer du ikke til å hisse på deg sosiale medier-eksperter med dette?

- Jo, det er mulig jeg gjør, sier Rognstad.

- Bruk gjerne sosiale medier, men bruk en teknologi som ikke lagrer det der ute så det forblir internt. Så kan du heller ha en knapp som gjør at du kan dele det på Facebook-veggen eller lignende. hvor du - om du vurderer det slik - kan dele det, vel vitende om at du ikke lenger har kontroll på innholdet.

Les om:

Sosiale Medier