Slettmeg.no slettet seg selv

Datatilsynets nye tjeneste vil stanse nett-lekkasjer, men lekket selv.

Publisert Sist oppdatert

Datatilsynet har fått midler fra Fornyingsdepartementet for å hjelpe nordmenn som føler seg krenket på nettet.

Midlene brukes blant annet til tjenesten Slettmeg.no, som kan gå på lufta i mars.

Her skal publikum få råd om hvordan man for eksempel sletter bilder fra Facebook, og informasjon om gjeldende lover og regler på området. Det opprettes også en egen telefonlinje og chatte-tjeneste hvor to personer fra Datatilsynet skal svare på spørsmål.

- Det blir en hjelp til selvhjelp, forklarer informasjonsrådgiver Ole Morten Knudsen i Datatilsynet.

Lekket selv på Google

En ting siden skal hjelpe publikum med, er hvordan man kan styre hva som finnes med Google. For eksempel hvordan man unngår at blogger indekseres.

- Men det er mulig vi skulle lært oss dette selv først, ler Knudsen.

Computerworld har nemlig funnet en prototype av Slettmeg.no ved et enkelt Google-søk. Slettmeg.no-domenet er ennå ikke aktivt, og siden skulle ikke vises frem til hverken pressen eller andre ennå.

Datatilsynet var med andre ord "offer" for nettopp det tjenesten skal beskytte andre fra. Fem minutter etter at vi snakket med Datatilsynet, har Webscape, som utvikler siden, fjernet den fra offentligheten.

Dårlig informasjon

Det hele illustrerer godt problemstillingen som Datatilsynet vil hjelpe nordmenn med.

Ikke en gang for personvernets eget tilsyn er det lett å skjule seg på nettet.

- Er Slettmeg.no et produkt av for dårlig informasjon fra aktørene selv?

- Noen er dyktige med publikumskontakt, mens andre så og si er umulige å få kontakt med, mener Knudsen.

Spente på trykket

Han trekker frem Facebook som skrekkeksempel. Tjenesten er svært mye brukt blant nordmenn, unge som gamle.

- Men å sitte i Norge og ta kontakt med dem på andre siden av kloden er ikke så enkelt. Vi vet også at Nettby og andre får henvendelser det ikke alltid er lett å få svar på. Vi er interessert i å ha et nært samarbeid med nett-tjenestene, og være et bindeledd mellom dem og publikum, sier informasjonsrådgiveren.

Datatilsynet fikk tre millioner til arbeidet med nettkrenkelser, men regner ikke med å bruke alt dette på Slettmeg.no. Tjenesten er et prøveprosjekt over to år.

- Vi er ekstremt spente på hvordan dette vil bli tatt i mot, innrømmer Knudsen.

- Vi er også spente på om to personer er nok for å ta i mot henvendelsene. Om pågangen blir stor, får vi ta det med i vurderingen. Om den blir liten, er det en seier i seg selv.