Slik beskytter du ryktet ditt på nett

Slik beskytter du ryktet ditt på nett

Google lanserer verktøy som holder oversikt over personlig informasjon.

Googles nye verktøy heter ”Meg på nettet”, og hjelper deg å overvåke hvordan og i hvilke sammenhenger navnet ditt nevnes på internett, som for eksempel tilfeller hvor andre legger ut informasjon om deg.

Verktøyet inkluderer tips og råd om hvordan du kan beskytte ditt gode navn og rykte, dersom navnet ditt blir nevnt i uheldige eller upassende sammenhenger, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Bli kvitt upassende referanser

”Meg på nettet” er ment for dem som gjerne vil spore referanser til navnet sitt eller annen personlig informasjon som kan være ærekrenkende, uriktig, eller medføre fare for misbruk av den personlige informasjonen, og inkluderer detaljerte veiledninger og beskrivelser til hvordan man kan forsøke å bli kvitt slike upassende referanser.

Verktøyet retter seg mot en voksende bekymring rundt økt bruk av sosiale medier, der navn og personlig informasjon sprer seg raskt. For eksempel er det blitt svært vanlig at arbeidsgivere søker etter informasjon på nettet om aktuelle jobbsøkere, og i slike sammenhenger kan det være greit å ha en viss kontroll over hva som faktisk vises om deg.

Motta varsler, ta kontroll

Den nye tjenesten er en videreutvikling av Google Alerts, som lar deg sette opp epost-varsler du får tilsendt hver gang navnet ditt nevnes eller epost-adressen din blir publisert. Du kan også spesifisere andre varsler, slik at du får beskjed dersom adressen din eller telefonnummeret ditt blir nevnt.

- Identiteten din på nettet defineres ikke bare av hva du legger ut, men også av hva andre legger ut om deg – enten du nevnes i en blogg, blir tagget i et bilde eller svarer på en offentlig statusoppdatering, skriver Googles produktsjef Andreas Tuerk i en blogg.

- ”Meg på nettet” inneholder også lenker til informasjon om hvordan du kan kontrollere hva slags tredjepartsinformasjon som publiseres om deg på nettet, skriver Tuerk.

For å bruke tjenesten trenger du en Google-konto, og du finner ”Meg på nettet”-verktøyet i seksjonen som heter Dashboard.

Les om:

Sosiale Medier