Slik redesignet han Twitter

Slik redesignet han Twitter

Mer integrert innhold, HTML5 og CSS3 gjør brukerne fornøyde.

- Siste redesign var for to år siden. Vi spurte oss selv i starten av 2010 hvordan vi kunne gjøre det bedre. Vi fant ut at vi kunne gjøre det bedre ved å bygge det opp på nytt fra bunnen, sier Vitor Lourenço.

23-åringen er en av produktdesignerne til Twitter, der han har jobbet i to år. Den unge mannen var en av de første designerne til å bli med i selskapet etter å ha vært «User Experience Lead» i Yahoos «Innovation Cell».

Forrige uke var han i Oslo for å prate om hvilke tanker som ligger bak nye Twitter, på konferansen Webdagene 2010.

Med 160 millioner registrerte brukere og 90 millioner tweets per dag er det ikke rart det har dukket opp nye bruksmønstre på Twitter. Nå linkes det til bilder og videoer over en lav sko i de korte meldingene. Tredjepartsklienter har tatt høyde for dette og bakt funksjonene inn i sine klienter. Twitter hang litt igjen i sin gamle form. Det er dette som er noe av grunnen til at det ble en redesign.

- Det største problemet ble skalering. Brukersnittet lot seg ikke skalere lenger, og det var ikke plass til flere funksjoner. Generelt var menyen på høyre side «really a mess», sier Lourenço.

HTML5 og CSS3-magi

Det var også lite praktisk at brukerne måtte klikke seg bort fra Twitter for å konsumere innhold fra eksterne lenker. Eller for å sjekke ut andre Twitter-profiler, for den saks skyld.

Men via HTML5, CSS3 og Javascript, har designteamet sørget for at en del slik innhold blir integrert. Det legger seg på toppen av det nye funksjonspanelet til høyre på siden. Menyen på toppen av siden forblir derimot lik, noe som har vært en bevisst plan.

«You will now find @mentions, retweets, searches, and lists just above your timeline – creating a single, streamlined view on the left of the screen. On the right, you can see the features you’re familiar with, including whom you recently followed and who recently followed you, favorites, and Trending Topics,» som Twitter selv offisielt beskriver det.

- På dashbordet kan du holde styr på handlinger, men det er også her innhold dukker opp. Om du klikker på en tweet åpnes en helt ny verden uten at du forlater Twitter.com, forteller Lourenço.

HTML5 og CSS3 gjør også siden utrolig kjapp. Det er lite grafikkfiler, det aller meste er kodet.

- Vi holdt designprosessen hemmelig, og kalte det Twifyb (Twitter For Your Browser) internt. Når testbrukere eller vi designerne satt på café med Twifyb, så det bare ut som en Twitter-klient. Ingen utenforstående visste at dette skulle bli den nye Twitter.com-designen, sier Lourenço.

Seks måneder tok det dem, og mens kjerneteamet har vært rundt 15 designere, har opptil 70 designere jobbet med de nye nettsidene. Det har vært mange ulike tanker og ideer på veien, på et tidspunkt vurderte de å lage noe som lignet mer på en applikasjon. Men etter å ha lekt med den tanken fant gjengen ut at det ikke var twittersk nok.

«Don’t fall in love»

Og det var sikkert lurt tenkt, for tilbakemeldingene tyder på at folk elsker den nye designen, ifølge Lourenço. Like fullt har han et designertips Twitter selv har valgt å følge; selv om det funker bra må du ikke forelske deg.

- «Don’t fall in love.» Du må kunne erstatte designet om seks måneder eller 12 for eksempel, om du føler for det – selv om du liker det slik det er, mener han.

- Slipp oppdateringer tidlig og slipp oppdateringer ofte, er et annet råd han gir.

Lidenskap må til, men bedriftens visjoner må komme først, mener designeren. Les mer på neste side!

Les om:

Sosiale Medier