Slik skal du ikke bruke Twitter

Slik skal du ikke bruke Twitter

Verdens hotteste sosiale samfunn har mange ulemper for bedrifter som kaster seg over fenomenet.

Twitter, for noen måneder et nesten ukjent begrep, nå verdens raskest voksende sosiale nettverk. Det har gjort at mange bedrifter ønsker seg å benytte mediet til å få frem sin markedsbudskap.

Men Twitter er ikke ment til kommersielle hensyn. Og mange bedrifter gjør mye feil på Twitter, mener B.L. Ochman på sin blog whatsnextblog.com. Han har lagt en liste med ti punkter om hvorfor bedrifter bør være forsiktig med Twitter, og hvilken opplagte feil de pleier å gjøre.

Dette er punktene

1. Twitter-feed kan få juridiske konsekvenser. Defor må en bedrift godkjenne Twitter-innhold av sine jurister. Og for et sosialt medium som lever av raske meldinger på maksimalt 140 tegn kan noen timers forsinkelse være katastrofalt. Altså, da er Twitter ikke riktig plattform.

2. Du har tenkt å bruke Twitter som en slags RSS-strøm, med bare store overskrifter om nye kontrakter også videre. Men folk følger andre som er interessante. Bruker du det bare som enveis markedsføringskanal kaster følgerne dine bedriften din fort ut av strømmen.

3. Du har bestemt deg å bruke Twitter som mediastrategi, mens det egentlig er et taktisk verktøy - ikke en strategi. Altså, har ikke du en gjeng som er interessert i online-informasjon fra din bedrift, vil de neppe få det med en Twitter-strøm. Du må kunne kommunisere på et menneskelig nivå.

4. Du tror det er en god idé å la noen kvitre som er sjefen i selskapet. Det er ok å ta en annen person, så lenge selskapet er tydelig om dette.

5. Du har ikke tenkt å svare når andre Tweetere henvender seg til deg. Ikke sikkert folk liker slikt. Folk som bare snakker, men aldri svarer, er sjeldent populære.

6. Du kan ikke kjøpe følgere på Twitter, du må fortjene dem. Derfor må man legge ut interessante meldinger, og spare ren markedsføring til ”innimellom”.

7. Du tror alt som gjelder er å få folk til å følge deg. Jo flere jo bedre. Det betyr kvantitet over kvalitet.

8. Sjefen ønsker å kontrollere Twitter-feeden, og du må be om godkjenning for vha du skriver. Da forsvinner utgangspunnktet for hele Twitter, nemlig samtaler.

9. Dere bruker Google Analytics for å få oversikt over bruk på Twitter, men dette er upålitelige tall. Skal du holde oversikt over Twitter, bruk budurl eller bit.ly.

10. Mange bedrifter starter Twitter med å pose ut markedsinformasjon. Men hør her: analyser hvor bedriften og produktene dine står. Så røver du å komme deg inn i samtaler om lignende emner. Gradvis dropper du en mer markedsrettet Twitter-melding i feeden din. Da blir det akseptert, fordi hele Twitter-strømmen din har en nytteverdi.

Kilde: whatsnextblog.com

Sosiale Medier