Slik skal Facebook bli mer relevant

Ved hjelp av en ny algoritme skal Facebook vise mer relevant innhold fra vennene dine og fra sidene du følger.

Publisert Sist oppdatert

Facebook meddelte torsdag at den sosiale tjenesten innførte to nyheter som skal gjøre nyhetsflyten bedre. En av nyhetene er en ny algoritme som avgjør hvilke innlegg som skal vises i ditt nyhetsflyt, basert på aktuelle trender.

I praksis betyr det at om en ny film nettopp har blitt sluppet på kino kommer Facebook til å prioritere dine venners innlegg som handler om den aktuelle filmen. I følge tester gjort av Facebook har engasjement blant brukerne økt med seks prosent takket være den nye algoritmen.

Den andre nyheten er algoritmen som baseres på hvor mange likes ett visst innlegg har fått. Innlegg som har fått mange likes kort tid etter at det publisert har større sjanse for å vises i din nyhetsflow sammenliknet med innlegg der det ikke har kommet noen like-klikk.

De nye algoritmene kommer til å innføres i løpet av de kommende ukene.

Saken er hentet fra idg.se