Slik tjener Dell penger på Twitter

Slik tjener Dell penger på Twitter

Via flittig Twitring hevder Dell å ha tjent 19 millioner kroner.

Dell var tidlig ute med Twitter. I 2007 kastet bedriften seg på karusellen. Et par år senere hevder selskapet å ha tjent 19 millioner på sin Twitring, ifølge en teknologi- og forretningsblogg ved New York Times.

Ved å gi eksklusive tilbud og blodferskt Dell-nytt til sine Twtitter-følgere, har selskapet merket Twitter-effekten på en positiv måte.

Første 18 månedene tjente Dell én million dollar på folk som handlet etter å ha klikket Dell Outlet-lenker via Twitter, og de påfølgende seks har selskapet også tjent én million dollar. I tillegg hevder selskapet å ha tjent ytterligere én million fra folk som har gått fra Twitter til Dell Outlet og videre til selve Dell.com.

Nyttig for Outlet

- Det er en flott måte å ordne kundeproblemer på og høre hva kundene har å si. Det er et flott tilbakemeldingsfora og det genererer salg – hvordan kan man bomme da?, spør Richard Binhammer, ansatt i Dells bedriftskontor og en av Dells rundt 200 profesjonelle Twitrere.

Han mener Twitter i særlig stor grad er nyttig for Dell Outlet, fordi det forekommer store svingninger blant returnerte og reparerte varer som butikken selger. Hvis det for eksempel komme inn 30 flatskjermer kan Dell varsle kundene via Twitter. Dell Outlet har 624.000 lyttere.

Mulig betalingstjeneste

Mens Dell altså har håvet inn rundt 19 millioner kroner, 3 millioner dollar, på Twitter, har Twitter håvet inn kr. 0 på Dell. Det kan imidlertid endre seg i fremtiden, ettersom Twitter har hintet om en modell der bedrifter og eventuelt kjendiser betaler for verifiserte kontoer, som også potensielt kan inkludere bonusfunksjoner som analyser og lignende.

Dell tar det som det kommer.

- Vi krysser den broen når vi møter den, sier Binhammer.

Sosiale Medier