SØTT: Candy Crush Saga spilles av 60 prosent kvinner. Nå kjøper Activision Blizzard spillutvikleren King Digital Entertainment for å nå et bredere publikum enn spillere av World of Warcraft og Call of Duty.

SØTT: Candy Crush Saga spilles av 60 prosent kvinner. Nå kjøper Activision Blizzard spillutvikleren King Digital Entertainment for å nå et bredere publikum enn spillere av World of Warcraft og Call of Duty.

Slikkeri for 50 milliarder

Activision Blizzard er en kjempe i spillbransjen og kjøper nå King Digital Entertainment, som har laget spillet Candy Crush Saga, for 5,9 milliarder dollar.

Med dette, som er spillbransjens største oppkjøp innen mobilspill, beveger Activision Blizzard seg i retning av det raskt voksende markedet for spill på mobile enheter. Oppkjøpet er dobbelt så stort som da Microsoft kjøpte produsenten av Minecraft for 2,5 milliarder dollar i 2014.

Dublin-baserte King har ikke klart å videreutvikle suksessen med Candy Crush. Deres oppfølgerspill som Farm Heroes og Pet Rescue har ikke slått an. Men Activision vedder ifølge flere amerikanske medier på at deres erfaringer med svært populære spill som Call of Duty og World of Warcraft skal bidra til å utvikle nye spillsuksesser.

Noen analytikere, som Cowen & Co, mener at dette er et absolutt billigsalg, mens andre er mer skeptiske. Oppkjøpet gir i alle fall amerikanske Activision et solid avtrykk i markedet for mobilspiill, hvor omsetningen forventes å øke 21 prosent til 20,1 milliarder dollar, ifølge analysefirmaet Newzoo.

Spillmarkedet drives av kioskveltere akkurat som filmbransjen. Noen selskaper, som finske Rovio med sine Angry birds, har slitt med å greie å følge opp sine tidligere hits med nye spillsuksesser.

Activision sier i en pressemelding at oppkjøpet av King hjelper til med å utbre større bredde for spillene deres. Rundt 60 prosent av spillerne av Candy Crush er kvinner, og med oppkjøpet vil de fusjonerte selskapene ha flere enn 500 millioner aktive brukere over hele verden.

Les om:

Sosiale Medier