For smart for Youtube?

For smart for Youtube?

En ny webtjeneste skal være møteplassen for akademikere, politikere, forfattere og andre intellektuelle. - Du trenger ikke dette for å bygge nettverk, mener sosiolog Per Morten Schiefloe.

En ny webtjeneste i Web 2.0-drakt ble mandag lansert i betaversjon. Bigthink.com skal samle intellektuelle rundt all slags temaer fra alternativ energi til subprime-lån. Det nye sosiale nettverket støttes av tungvektere som Peter Thiel, medgründer av PayPal og investor i Facebook, og Larry Summers, som tidligere har vært både finansminister i USA og daglig leder på Harvard University.

Målet til den nye webtjenesten er å samle ideer fra intellektuelle ledere og dele og diskutere dem med andre. I tillegg skal Bigthink skape fagnettverk for eksperter på områder som vitenskap, forretning og helse. Nettstedet ønsker å være en bro mellom pålitelig, redaksjonelt skapt innhold, og det frie, ukontrollerte innholdet nettmediene har skapt de siste årene.

Test Bigthink her.

- Vi kan vel si at det er en trend at nettverk spesialiserer seg. Dette er en videreutvikling i profesjonell retning av nettverk for relasjonsvedlikehold, sier Per Morten Schiefloe, professor i sosiologi og medforfatter av boka "Sosiale landskap og sosial kapital" om sosiale nettverk.

Bigthink er basert på brukergenerert innhold, og bruker nettvideo som formidlingsmåte.

- Vi lever i en global tid , mens det finnes ikke et globalt forum for utveksling, diskusjoner og debatt om de store temaene og ideer av vår tid. Big Think er et plattform for å få ut slike ideer til publikumet rundt hele verden, sier medgründer Victoria Brown på websiden.

Bigthink brukes blant annet av senator Edward Kennedy, forretningsmannen Richard Branson og journalist-forfatter Naomi Klein.

LES OGSÅ: Åtte hete it-ferdigheter i 2008

Å bygge nettverk er blitt en viktig del av hverdagen, og gjennom Facebook, Linkedin og andre websteder har mange blitt kjent med konseptet. Men ifølge Schiefloe er dette ikke noe nytt, bare en annen måte å skaffe seg relasjoner.

- Det å bygge nettverk har vært viktig i alle tider. Vi må ha et klart skille mellom det å bygge relasjoner og å vedlikeholde dem. De fleste nettverk på nettet er ikke noe annet enn å måter å vedlikeholde kontakter på som vi har skaffet oss i studiene, på jobb eller på andre sosiale arenaer, sier han til Computerworld.

Schiefloe mener det er svært sjeldent relasjoner bygges på nett, selv om noen møtes gjennom snakketjenester eller nettsteder for dating.

- Det er viktig å vedlikeholde relasjoner. Det som nettet og moderne kommunikasjonsmidler har bidratt med, er å gjøre det mye enklere og billigere å vedlikeholde disse relasjonene. Særlig i et samfunn som internaliseres er prislappen på vedlikehold mye lavere enn før, sier han.

LES OGSÅ: Ansiktsløft for Linkedin

Om det nye nettverket Big Think er et tegn på en trend mot å spesialisere sosiale nettverk på nett mer etter fag og posisjon er ikke Schiefloe sikker på.

- Det finnes to type nettverk, det personlige og det partielle. Det første handler om ditt liv, dine venner, din familie og så videre. Det partielle nettverket, altså det faglige, er viktig, men har vært representert på nettet lenge. Fra nettets begynnelse har vi har nyhetsgrupper og mailinglister. Dette er en slags videreføring av dette, sier han.

LES OGSÅ: Slik selger du deg selv på nettet

Partielle nettverk har en lavere terskel, mener Schiefloe, fordi privatlivet ikke dras inn.

- Det er mye enklere å ta kontakt med hverandre om faginnhold enn om personlige spørsmål. Slike saksnettverk innenfor et fagfelt baseres på koblinger mellom de som deler interesse. De vil være et nyttig supplement for Facebook og lignende, sier han.

Men er det nødvendig å bruke slike nettverk på nett for å henge med og profilere seg selv på en riktig måte i dagens samfunn?

- Nei, det tror jeg ikke. Du kan godt være uten. Det viktigste er at du er fysisk nær dem du skal ha i nettverket ditt, sier Schiefloe.

Les om:

Sosiale Medier