Software 2012 - mer åpen

Software 2012 - mer åpen

Deltakerne velger helt fritt blant 34 spor og 112 foredrag.

På Software 2012, som startet i går og varer til i morgen, har deltakerne for første gang anledning til å hoppe rundt til hvilket spor de måtte begjære etter eget forgodtfinnende.

Det har også vært en åpen "call of paper"-prosess, der programkomiteen ikke selv har detaljstyrt hva som skal på agendaen, men i stedet utlyst foredragsholdere til å selge inn sine forslag. Programkomiteen fikk inn 270 forslag, der 112 ble valgt og fordelt på totalt 34 spor.

Ellers er det omtrent like mange deltakere i år som i fjor, altså rundt 800.

- Det er vi egentlig fornøyde med, når vi ser hvor mange konferanser det er i byen nå, sier Edgar Valdmanis fra Dataforeningen.

Konkurranse

På Software 2012s første og andre dag gikk blant annet samtidig populære Sosiale medier-dagen av stabelen. Derfor var det sikkert fornuftig at Software 2012 å også fylle agendaen med flere foredrag om sosiale medier, slik som foredraget til Pål Nilsen fra Sarpsborg kommune om denne typen kommunikasjon i offentlig sektor.

(Les saken på Computerworld.no i morgen klokka 8, red. anm.)

Ellers kunne ikke Valdmanis på konferansens første dag fortelle Computerworld hva som er hett blant foredragene i år, rett og slett fordi de i år altså ikke har kjørt faste spor og dermed ikke vet hvor mange som har deltatt på de ulike sporene, og dermed hva som er hett før konferansen er over.

- Deltakerne har i år hatt mulighet til å sette sammen sin egen konferansepakke, påpeker Valdmanis.

- Men ut fra hva vi har skjønt på forhånd, er det som er populært det samme som fyller teknologimediene for tiden. Altså nettsky, sikkerhet og mobilitet. Også er arkitektur fortsatt populært.

Får kundenes perspektiv

Computerworld møtte Hilde Bjørmkann og Gro Agathe Martens fra Inventura, og Tom Georg Olsen fra Miles da vi var innom tirsdag.

Som ansatte i et selskap som jobber med rådgivning i forbindelse med it-innkjøp, så de to fra Inventura naturligvis særlig frem til kontrakt-foredragene onsdag.

Olsen fra Miles liker på sin side generelt sett konferanser fordi det er en av flere måter gode å tilegne seg kunnskap:

- Det å komme seg ut er én av flere gode måter for å tilegne seg kunnskap, sier han.

- Du kan ikke bare lese bøker.

Martens understreker på sin side det brede spekteret som positivt.

- Selv om vi ikke er en ren ikt-bedrift, er det inressant for oss å være her.

De tre liker dessuten blandeingen av leverandører og kunder - de enes om at det ofte er mer nyttig å høre kundenes perspektiver fremfor leverandørenes meninger.

Sosiale Medier