Takker nei til Facebook

Takker nei til Facebook

Snapchat-gründer takker nei til Facebook-tilbud på 18,5 milliarder kroner.

Facebook ville kjøpe meldings-applikasjonen Snapchat, og tilbød direktør og gründer Evan Spiegel 18,5 milliarder kroner.

Spiegel tror applikasjonen kan vokse seg stor og sterk på egen hånd, og takket høflig nei til tilbudet, skriver Computerworld Danmark .

Snapchat er en meldings-applikasjon som gir brukere mulighet til å sende meldinger som blir automatisk slettet etter få sekunder, og den skal være spesielt populær blant ungdom og unge voksne. Ifølge Wall Street Journal sendes det omlag 350 millioner meldinger - kalt Snaps - hver eneste dag.

Mens meldingstjenester som Snapchat øker i polularitet, er interessen for «tradisjonelle» sosiale medier, som eksempelvis Facebook, dalende. Det er sannsynligvis en viktig årsak til at sosiale medie-selskap stadig forsøker å utvide tilbudet med nye mikro- og meldingstjenester som nettopp Snapchat.

Tjener ikke penger

Det to år gamle selskapet Snapchat, som ennå ikke har én krone i omsetning, ønsker å satse på reklame, og jobber nå med å finne en løsning som vil gjøre det mulig for viksomheter å kjøpe annonser i applikasjonen.

Spiegel mener at økende brukerbase og det høye antallet sendte meldinger vil rettferdiggjøre Facebook-avslaget og føre til en høyere verdi i fremtiden.

Wall Street Journal spekulerer derfor , ifølge Computerworld Danmark, at selskapets neste oppkjøpsoverveiselse eller investeringskapital først vil finne sted om ett års tid.

Blant annet sies det at kinesiske Tencent Holding, ett av verdens største nettselskaper, også snuser på Snapchat, og er villige til å spytte inn betydelig kapital som til gi selskapet en markedsverdi på omlag 24,5 milliarder kroner.

Sosiale Medier