Tar oppgjør med lokkelinker

Facebook tar opp kampen mot linker med lokkende overskrifter, men lite uinteressant innhold.

Publisert Sist oppdatert

Facebook ønsker å redusere antall såkalte ”click-bait”-poster, det vil si linker til tredjeparts innhold som lokker Facebook-brukere til å klikke seg ut av tjenesten med fengende overskrifter som for eksempel ”Du kommer aldri til å tro dette ?” eller ”Dette er det sprøeste som har skjedd ? ” Ulike aktører poster slike linker for å drive trafikk til sine egne nettsider.

I går uttalte Facebook at de nå vil samle tilbakemeldinger fra brukerne for å redusere denne virksomheten.

- Over tid kan linker med lokketitler drukne innhold fra venner og sider som folk faktisk bryr seg mest om, sier selskapet i en uttalelse.

Analyserer bruken

Facebook tar i bruk ulike metoder for å komme problemet til livs. Først vil selskapet analysere hvor lang tid brukere som trykker på disse linkene blir borte, før de kommer tilbake til Facebook. I tillegg skal selskapet se på forholdet mellom antall klikk og hvor mye linkene blir delt og diskutert. Dette vil til sammen gi en indikasjon på om innholdet de oppsøkte var interessant eller ikke.

Utfordringen blir ifølge Facebook å ikke redusere genuint interessant innhold. Mange mindre bedrifter bruker Facebook for å markedsføre seg selv, blant annet ved å poste linker til produkter og tjenester. Disse vil trolig reagere negativt hvis postene blir fjernet.