Tause Facebook-partnere

Tause Facebook-partnere

Få Facebook-partnere ønsker å uttale seg om nettstedets omdiskuterte annonsesystem.

Da Facebook offentliggjorde sine planer med annonsesystemet Beacon for vel en måned siden, var optimismen stor blant de mer enn 30 organisasjonene som ønsket å implementere systemet på sine nettsider. Blockbuster, Sony Online Entertainment, eBay og The New York Times var bare noen av dem som uttrykte seg positivt til Beacon.

LES OGSÅ: Sporing i Facebook avslørt og dokumentert

I ettertid har systemet fått gjennomgå grunnet tvilsom funksjonalitet rundt innsamling av opplysninger om menneskers surfevaner. De fleste partnerne velger nå å forholde seg tause. Computerworlds nyhetstjeneste har forsøkt å kontakte en rekke Beacon-partnerne via epost og telefon, men det er lite respons å hente.

Blant de få som er villige til å kommentere saken, veksler holdningene fra forsiktig optimisme til dyp skuffelse, skriver nyhetstjenesten. Nettstedet Overstock.com er blant de mest imøtekommende i forhold til implementeringen av Beacon. Ifølge en talsperson fra selskapet har Overstock.com skrudd av systemet, og har satt et minstekrav til oppdatering på personvernfronten før de eventuelt vil begynne å bruke det igjen.

LES OGSÅ: Facebook-sjefen sier unnskyld

Les om:

Sosiale Medier