TEST: Secondbrain tar seg av ditt digitale liv

TEST: Secondbrain tar seg av ditt digitale liv

Er du engasjert i så mange nettjenester at du ikke lenger klarer å holde oversikten? Da er Secondbrain løsningen for deg.

Google, Facebook, MySpace, Yahoo, YouTube, MyTube, WeTube, og så var det vår tur. Hva snakker vi om? Jo, webtjenester som enten lagrer eller spytter ut innhold på web som du ofte ønsker å dele med dine venner og familie på nett.

Et av de mange problemene med så mange sosiale tjenester er at det blir mye innlogging/utlogging av de ulike tjenestene, og det er i det hele tatt en utfordring å holde oversikt over innholdet på disse sidene.

Svaret på det «problemet» hevder «norske» Secondbrain å ha funnet. Grunnen til vi skriver «norske», er fordi gründerne bak selskapet er nordmenn, mens selve utviklingen skjer av utviklere i Polen.

Målet med Secondbrain er ifølge selskapet selv å hjelpe brukere til å samle deres innhold fra forskjellige webtjenester i et eneste stort bibliotek. Den ultimate drømmen er å lage verdens største database med brukergenerert innhold. Ambisiøst, en smule utypisk norsk og ikke minst kryptisk.

Selv om Secondbrain har en fin beskrivelse av hva tjenesten er på sine nettsider, skjønte vi, for å være helt ærlig, ikke helt hvordan tjenesten skulle fungere.

For å virkelig forstå hva Secondbrain handler om, lønner det seg å registrere seg og ta gratistjenesten i bruk. Og vi må innrømme at det var først etter at vi hadde tilbrakt litt tid med tjenesten, at det gikk et lys opp for oss.

Det viktigste først

Interaksjonen med tjenesten er enkel – man oppretter en konto, som for øvrig er helt gratis. Det er gjort i en fei, og da gjenstår det bare å logge seg inn og aktivere kontoen.

Dette er en tjeneste der du blir venn med sjefen selv med en eneste gang. Din første kontakt ved registrering er nemlig Lars G Teigen – grunnleggren av tjenesten. Secondbrain handler ikke ulikt mange andre sosiale tjenester om brukerne, og deres mulighet til å bli venner med hverandre og dele innhold seg imellom.

Til dette formålet fungerer Secondbrain bra, men problemet er bare at brukermassen per dags dato ikke er noe å skryte av. Ikke regn med å finne like mange detaljer om kontaktene dine på Secondbrain som du finner på andre tjenester.

Å samle mye innhold på en webside krever ekstreme krav til brukergrensesnittet. Flere eksperter hevder at en av grunnene til at Facebook slo gjennom var på grunn av det minimalistiske og superenkle brukergrensesnittet som egnet seg godt til å vise mye informasjon. Da skjønner man hvilke krav det stilles til brukergrensesnittet i Secondbrain. Spesielt når all informasjon skal lagres og senere hentes frem ved et senere tidspunkt.

Når man registrerer seg som bruker, opprettes en egen profilside, der brukernavnet utgjør et underdomenenavn på secondbrain.com (i vårt eksempel: pcworld.secondbrain.com). Profilsiden som opprettes er ikke ulik andre sosiale nettjenester.

Lekkert møte

Vårt første møte med tjenesten var positivt. Brukergrensesnittet er lekkert og flott. Det er ingen tvil om at det er brukt mange arbeidsdager på å få brukergrensesnittet til å bli funksjonelt og bra. Vi vil tro at en av utfordringene med en tjeneste som dette, er å lage et brukergrensesnitt som er så enkelt å bruke at brukeren ikke drukner i det. Vi mener at Secondbrain har klart dette. Med unntak av når man utforsker andre personer og vil tilbake til sin egen profilside. Da dukker bare «dashbordet» opp. Trykker man på Secondbrain-logoen til øverst venstre derimot, kommer man tilbake til sin egen profil.

Andre områder som tjenesten sliter litt med, er håndteringen av den store flyten av informasjon. Den har en tendens til å bli ekstrem.

Etter å ha brukt tjenesten i noen dager, oppfattet undertegnede tjenesten som litt masete. Man blir rett og slett møtt av for mye informasjon som man stort sett ikke er interessert i.

Biblioteket og samlinger

Secondbrain er delt opp i tre hoveddeler: bibliotek, bokmerker og samlinger. Førstnevnte del kan sammenliknes med en koffert der alt innholdet befinner seg. Fra biblioteket kan man organisere innhold i kategorier (samlinger) eller velge om innholdet skal være privat eller om det skal deles med brukere av tjenesten. Eksempler på innhold som kan legges til biblioteket er bokmerker, innhold man laster opp eller paring av Secondbrain mot en ekstern tjeneste.

Å legge bokmerker kan gjøres på mange måter og her finnes det et hav av muligheter. Man har valget mellom velge å installere en egen verktøylinje for Firefox eller legge til bokmerkene manuelt. Men utrolig nok finnes det ikke en enkel importfunksjon for å laste opp samtlige bokmerker til tjenesten.

Hele hovedpoenget med Secondbrain er å virke som en aggregator overfor andre webtjenester. Har man for eksempel en konto hos Flickr og har bildene sine der, er det ingenting i veien for å legge til Flickr som en tjeneste. Deretter kan man bestemme hvilke bilder som kan deles.

Støtten for andre nettjenester er mildt sagt meget bra. Innhold fra nettjenester som for eksempel: Delicious, Digg, Faces, Google Reader, Blogger, Wordpress, Facebook, Google Docs, Zoho Docs, YouTube og Twitter kan alle deles på Secondbrain.

Tjenesten utvides stadig vekk med støtte for enda flere tjenester. Bare et par dager ut i testingen dukket nye funksjoner opp. Et spørsmål som dukker raskt opp ved en tjeneste som Secondbrain er sikkerhet, og hva hvis man endrer data i de eksterne datakildene? Svaret på sistnevnte er at Secondbrain vil være synkronisert med de tjenestene man legger til i biblioteket sitt.

Legger du for eksempel til en ny video på YouTube, vil den automatisk bli oppdaget av Secondbrain. Når det gjelder sikkerhet, er vi mer skeptiske. Slik vi har forstått, overføres data sikkert mellom Secondbrain og tjenestene man har konto hos.

Tjenesten åpner som nevnt også opp muligheten for å laste opp eget innhold til tjenesten. Dette kan være for eksempel bilder, musikk, dokumenter eller noe annet spennende som man ønsker å dele med andre. Tjenesten har en begrensning på 1000 MB. Det er, så vidt vi vet, ikke mulig å kjøpe mer lagringsplass. Vi skal ikke se bort ifra at Secondbrain kommer til å tilby en revidert lagringsløsning i tiden som kommer.

Secondbrain kan oppfattes som en smule masete fordi flyten av informasjon på nettsiden er enorm.

På den ene siden er 1000 MB mer enn nok dersom man har tenkt å legge opp innhold som ikke finner fra før. Man skal ikke glemme at det allerede finnes mye innhold på internett, og at Secondbrain tar sikte på å lenke til ressursene på internett. Behovet for lagringsplass er med andre ord ikke så stort. Husk at Secondbrain ikke primært er en lagringsløsning.

Når innholder importeres til biblioteket, kan man velge å sortere data i ulike mapper som kalles for samlinger. Poenget med samlinger er å unngå at informasjon kommer ut av kontroll. Etter en stund ser Secondbrain-profilen ut som Outlook gjorde før søkerevolusjonen.

Konklusjon

Secondbrain handler, i likhet med mange andre sosiale nettjenester, mye om personlige preferanser. Det er derfor vanskelig å dømme tjenesten ut ifra noen objektive kriterier. Denne testen baserer seg derfor mye på hva undertegnede mener om tjenesten.

Kommer jeg til å bruke tjenesten? Nei. Ikke fordi tjenesten nødvendigvis er dårlig, men fordi jeg synes det ofte blir litt mye av det gode. Ja, det er rett og slett en litt «masete» tjeneste. Den passer ikke min personlige arbeidsflyt på internett.

Undertegnede er av den gamle skolen som foretrekker å besøke tjenesteleverandørenes side selv. Per i dag føler jeg at jeg har en god modell som jeg mener fungerer bra for meg, og jeg ser ingen grunn til å endre på dette. Men det er dermed ikke sagt at det ikke vil fungere for deg. Og tjenesten er tross alt gratis. Har du et kvarter til tjue minutter til overs, og er interessert i sosiale nettjenester, kan Secondbrain være verdt en nærmere titt.

Secondbrain Beta 2

Pris: Gratis
Internett: secondbrain.com

Sosiale Medier