Tjener ekte penger i en virtuell verden

Det er dramatisk i verdensøkonomien for tiden og mer dramatisk skal det bli, ifølge forfattere av en ny bok.

Publisert Sist oppdatert

Det mener i alle fall fortfatterne av boken Going Global, med undertittelen Key Questions for the 21st Century. Og de mener den dramatiske endringen vil komme i den virtuelle verdenen.

LES OGSÅ: Varsler folkevandring til virtuelle verdener

Forfatterne Michael Moynagh og Richard Worsley er begge høyt opp i tenketanken Tomorrow Project som ligger under den britiske forskningsinstitusjonen ESRC (Economic and Social Research Council).

Forfatterne konkluderer med en dramatisk økning i antall mennesker som vil arbeide i virtuelle verdener som Second Life. Dette skriver Michael Moynagh og Richard Worsley i en pressemeldning fra ESRC.

”Et økende antall av selskaper som IBM er allerede etablert i Second Life. Inntekter fra Second Life kan bli konvertert til amerikanske dollar og noen ansatte i IBM har til og med sin adresse i Second Life på sitt visittkort”, skriver de to.

LES OGSÅ: IBM vil sikre de virtuelle pengene

Boken kom på markedet i forrige uke. Her påpeker de blant annet at 100 000 kinesere allerede tjener penger å styre avatarer (spillfigurer) for andre spillere i forskjellige nettspill.

- I august 2007 skiftet flere hundre tusen virtuelle dollar hender hver dag i Second Life. Nettstedet har allerede fått frem sin først ekte millionær – en kinesisk eiendomsutvikler som nå har 60 fulltidsansatte for å styre kundeporteføljen i Second Life. Tenk deg at de ansatte blir like avhengige av jobben sin, som spillere er av sine spill, sier Michael Moynagh.

Worsley og Moynagh mener virtuelle verdner bare er ett eksempel på en lang rekke av nettprodukter som vil skape en virtuell økonomi som på sikt kan gå forbi vanlig produksjon av varer og tjenester.