Tre fallgruver for nettsamfunn

Tre fallgruver for nettsamfunn

Selv om de ansatte bruker nettsamfunn i stor stil, er det ikke sikkert de vil omfavne liknende nettverk i bedriftene, advarer Gartner.

It-avdelinger må bestemme seg for om nettsamfunn som Facebook og Myspace er en sikkerhetsrisiko eller om det skal satses på for å bidra til økt effektivitet og innovasjon i bedriftene. Analysebyrået Gartner anbefaler bruk av nettsamfunn som en intern bedriftsløsning, men advarer mot at en slik lansering ikke nødvendigvis vil være en suksess selv om en stor del av de ansatte allerede benytter seg av liknende tjenester som Facebook.

- It-avdelingene bør ikke overdrive sikkerhetsrisikoen, men tenker man ikke helhetlig over problemstillingene, kan det resultere i bortkastede investeringer og programvare som ikke blir brukt, mener Gartner-analytiker Jeff Mann.

LES OGSÅ: - Slakk på sikkerhetskrav

Gartner advarer mot tre vanlige fallgruber som må tas med i betraktningen før man investerer:

1. Ansattes ønske om å beskytte det de anser som sin egen intellektuelle eiendom.

2. Behovet for å ivareta et profesjonelt, eksternt nettverk. Ansatte som må benytte to ulike nettsamfunn vil sannsynligvis velge det eksterne.

3. Nettsamfunn i bedrifter er umodent og ennå ikke kritisk for virksomheten.

Nettsamfunn for bedrifter er generelt robuste produkter som gir økt sikkerhet sammenliknet med internett-baserte løsninger, men utgifter til lisenser og vedlikehold må også tas med i betraktningen. Verdien av et slikt nettverk ligger imidlertid i innholdet og ikke i selve produktet, mener Gartner.

- It-avdelingene bør fokusere på de menneskelige faktorene som vil påvirke bruken av nettsamfunn og ikke bare på produkter og teknologi, mener Mann.

Les om:

Sosiale Medier