Twitrer mens vi kjører bil

Twitrer mens vi kjører bil

Vi bruker Twitter i bilen, på date og til og med fra toalettet, viser ny studie.

Har du noen gang lurt på hvor folk var når de twitret noe? Du hadde muligens latt deg overraske. En ny studie viser at folk twitrer mens de kjører bil, midt under filmen – og faktisk mens de er på toalettet.

Det er nettundersøkelsesselskapet Crowd Science som har gjennomført undersøkelsen. I undersøkelsen innrømmer én av ti å ha brukt Twitter mens de kjørte bil i løpet av de siste 30 dagene. Hos andre sosiale medier er det én av 20 som driver med sosiale nettverk mens de kjører, ifølge Crod Science.

Nesten én av fem – 17 prosent – innrømmer at de har brukt Twitter fra toalettet. Mot 12 prosent, grovt regnet én av ti, hos andre sosiale medier

Dobbelt så mye statussjekking

Også hvis du er på date, må du være forberedt på å dele oppmerksomhet med Twitter. Tre av ti – 31 prosent – sier de bruker tjenesten på restauranter. Og det forekommer dobbelt så mye Twitter-aktivitet fra live-arrangementer og filmer sammenlignet med aktiviteten til brukere av andre nettsamfunn - åtte prosent versus fire frosent.

- Twitter er i større grad et mobilt fenomen enn andre sosiale nettverk, så disse resultatene – samtidig som de er litt forstyrrende, er ikke så veldig overraskende. Og selv om sjekking av andres Twitter-status er rundt det dobbelte av den faktiske twitringen, er poenget at begge deler stjeler oppmerksomhet fra bilførere, sier Crowd Sciene-sjef John Martin i en uttalelse.

Én av fem twitrer i frykt

Undersøkelsen viser også at mange twitrer på grunn av sosialt press. 17 prosent er egentlig uvillige, men twitrer fordi de frykter for sin sosiale status.

I tillegg mener 32 prosent av Twitter-brukerne at de bruker for mye tid på sosiale medier, 22 prosent innrømmer at de har twitret ting de senere angrer på og 16 prosent sier de ofte neglisjerer viktige aktiviteter for å tilbringe kvalitetstid med sosiale medier.

En av ti bruker ofte mobil

27 prosent av Twitter-brukerne twitrer daglig, mens 46 prosent sjekker oppdateringer daglig. 24 prosent har enten aldri twitret eller sluttet å twitre. 40 prosent bruker mobiltelefonen til Twitter i blant, mot 32 prosent for Facebook. Åtte prosent bruker mobilen «hele tiden» - mot tre prosent for Facebook.

Videre foretrekker 41 prosent av Twitter-brukerne å kontakte vennene sine via sosiale nettverk heller enn via telefon.

Sosiale Medier