Twitter-hype drepes av studie

Twitter-hype drepes av studie

Ja, det er mange på Twitter. Men det er ikke så mange som faktisk twitrer.

Twitter har 10 millioner brukere, et tall i stadig vekst. Men det er ti prosent av Twitter-brukerne genererer 90 prosent av innholdet, viser et studie ved Harvard der 300.000 brukere har blitt spurt om sine Twitter-vaner.

Faktisk så oppdaterer over halvparten av brukerne sine Twitter-profiler mindre enn én gang daglig, melder BBC. Forskerne har også avdekket at de aller fleste kun Twitrer én gang i livet.

En helt annen ratio

- Basert på tallene kan man si at Twitter definitivt ikke er en tjeneste som alle elsker med én gang de ser, sier Bill Heil, akademiker ved Harvard Business School, skolen som har gjennomført undersøkelsen.

Mens ti prosent av brukerne på Tiwtter altså står for 90 prosent av innholdet, er ratioen på andre typiske sosiale nettverk ti prosent som står for 30 prosent.

- Dette impliserer at Twitter mer ligner på en enveis, én-til-mange publikasjonstjeneste heller enn et toveis person-til-person-kommunikasjonsnettverk, skriver forskerteamet i sin blogg.

Menn har flere lyttere

Også forskerfirmaet Nielsen Online har tidligere funnet ut at de fleste tester ut Twitter, men sjeldent kommer tilbake. Selskapet kunne tidligere i juni fortelle at over 60 prosent av amerikanske twitrere ikke kom tilbake måneden etter de hadde meldt seg inn.

- Harvard-datene sier veldig, veldig få folk twitrerr, og Nielsen-dataene sier veldig, veldig få lytter ofte, sier Heil.

Av andre funn viser Harvards studie at menn har 15 prosent flere lyttere enn kvinner, til tross for at det er et knapt flertall av kvinner på Twitter. I tillegg viste studiet at den gjennomsnittlige mann hadde dobbelt så stor sannsynlighet for å følge en annen mann enn en kvinne, til tross for at situasjonen er motsatt på de fleste andre sosiale nettverk.

Sosiale Medier