- Twitter er ubrukelig

Analyse viser at fire av ti Twitter-meldinger er meningsløse.

Publisert Sist oppdatert

Analysebyrået Pear Analytics har satt Twitter-innholdet under lupen, og kommet fram til at fire av ti tweets er meningsløst babbel. Poengløst visvas. Intetsigende plapring. Hva man enn måtte kalle det.

2000 tweets ble inn i seks kategorier. Nyheter, spam, selvpromotering, meningsløst babbel, samtale og videreformidling.

Helt nøyaktig havnet 40,55 prosent av nettstedets innhold i babbel-gruppen, som blir kategorisert som "ubrukelig".

- De fleste bruker Twitter til å sende ut helt banale beskjeder, med detaljer om sitt daglige liv. Som om verden er interessert at du spiser en brødskive, skriver Pear-sjef Ryan Kelly på selskapets blogg.

"Jeg drikker en kopp kaffe", "Håret mitt sitter fint i dag" eller "Jeg måtte parkere langt fra inngangen til butikksenteret" er eksempler på trivialiteter som har svært begrenset interesse for andre enn tvitreren selv, ifølge analyselskapet.

Positivt resultat?

Vi har hørt det før om blogger, Facebook, forumdebatter, kommentarer til artikler, og egentlig om hele internett. Mange vil kanskje mene at det er positivt at så mye som av seks av ti tweets faktisk har et meningsfullt innhold.

Da demonstrasjonene ble slått ned i Iran fikk Twitter også en politisk dimensjon. For det første kom mye informasjon ut av landet gjennom Twitter, og mange også sine profilbilder grønne som et tegn på støtte til demonstrantene.

Twitter-veksten setter uansett nye rekorder, og det siste året har antall brukere økt med 3712 prosent. Ifølge tall fra Nielsen Co. er Twitter nå verdens femte største sosiale nettverk.

- Med oppgraderingene Twitter holder på med er det spennende å se om brukerne øker antall verdifulle og nyhetsrettede meldinger, eller om de fortsetter med å beskrive sitt eget liv, skriver Kelly.