Twitters nye sjef skal sikre inntekten

Twitters nye sjef skal sikre inntekten

Evan Williams vil ikke telle penger, og gir fra seg ansvaret.

Evan Williams gir seg som administrerende direktør i Twitter, og overlater ansvaret til Dick Costolo. Han har jobbet i Twitter ett år, og jobbet før det i Google.

Mikrobloggetjenesten med voldsom popularitet skal fokusere på å tjene penger, og Williams vil heller drive med teknologi enn forretning.

Williams område blir dermed produktstrategi, mens Costelo blir sjef for pengeinnbringende tiltak Twitter har lansert den siste tiden, de fleste med stikkordene "markedsføring og reklame" i margen.

- Suksess for oss betyr at vi møter vårt potensial som et økonomisk innbringende selskap som kan beholde sin kultur og sitt brukerfokus mens det har en positiv virkning på verden, skriver Williams i en bloggpost om sjefsskiftet, et skifte han hevder å være svært fornøyd med:

- Å bygge ting har alltid vært min lidenskap, og jeg har aldri vært mer begeistret eller optimistisk over hva vi nå må bygge.

Reklamekvitter

Så langt har Twitter vært veldig fokusert på å skape funksjoner og tjenester som bidrar til den tekniske infrastrukturen. Mens Williams har sittet i sjefsstolen, har tjenesten vokst fra 20 ansatte til 300, antall Tweets fra 1,25 daglige til 90 millioner og antall registrerte brukere fra 3 millioner til 160 millioner.

Selskapet har vært tause om sin finansielle situasjon. Det som imidlertid er klart, er at de har ambisjoner om å tjene penger, noe sjefsbyttet bekrefter.

Ambisjonene understrekes også av lanseringen av «Promoted Tweets» i april, der bedrifter kan betale for å få reklamekvitter til å dukke opp på toppen når en bruker søker på gitte fraser. Senere, rundt juni, kom også «Promoted Trends», reklamer som er tids-, kontekst- og hendelsessensitive.

Nye former for reklamekvitter

I en ny blogg skriver selskapet at de nå er klare for å videreutvikle konseptet. Nå kommer Twitter med «Promoted Acccounts». Funksjonen blir innlemmet i systemet som i dag foreslår folk du kan finne det interessant å følge.

Listen over dem som foreslås genereres ut fra en algoritme over hvem den enkelte bruker følger. Twitters produktdesigner Vitor Lourenço har overfor deltakere på Webdagene 2010 i Oslo forklart at det er viktig for selskapet at eventuelle reklamer som dukker opp i tjenesten har en form for relevans for brukerne.

Twitter tester også ut syndikering av sine «Promoted»-produkter til tredjepartssider som Hootsuite, der inntektene for trafikken vil splittes. Alt i alt bekrefter Twitter at den siste tiden har vært hektisk for dem.

- Vi har lansert tre store produkter de siste seks månedene. Vi jobber med over 40 reklamekunder – nær 80 prosent av dem har allerede gjentatt kjøp i løpet av denne korte perioden – og vi har et spennende veikart for å utvide listen over annonsører. I tillegg skaper nye Twitter spennende nye muligheter når det gjelder å være kreativ med «Promoted Tweets» ved å kombinere tekst og video, kvitrer Carolyn Penner fra Twitters kommunikasjonsavdeling.

Har troen

Tilbake til sjefsskiftet, har Gartners analytiker Ray Valdes troen.

- Jeg tror det er bra for Twitter. Evan Williams styrke er i strategi og produkt, ikke så mye i drift og finans. Twitter må betjene sine ressurser korrekt for å klare å holde seg på sin kjaptvoksende sti, sier han til Computerworlds nyhetstjeneste.

Analytiker Jeremiah Owyang i Altimeter Group har også troa. Han argumenterer med at Costolo tidligere var administrerende direktør for RSS-feedsystemet Feedburner, et selskap som nå har blitt kjøpt av Google.

- Derfor er Costolo en passende fyr til å lede Twitter i tjenestens jakt på pengeinnbringende strategier som ikke forstyrrer brukernes tjeneste, sier han.

- Som Feedbrurner er Twtiter tungt fokusert på håndtering av sosiale medier og trafikkanalyse for selskapene som markedsfører produkter på tjenesten. Costolo ser ut til å være en meget lovende sjef i selskapet.

Les om:

Sosiale Medier