Utfordrer Googles reklameplattform

Kan Facebooks annonseplattform Atlas utkonkurrere Google?

Publisert Sist oppdatert

Facebook relanserer annonseplattformen Atlas Advertiser Suite som de kjøpte av Microsoft for 100 millioner dollar i fjor. Facebook har nå lagt på sine egne muligheter, og kan dermed målstyre annonser mot en avgrenset målgruppe med utgangspunkt i demografi.

Reel trussel

Googles Double Click er i dag den ledende annonseplattformen på nett. Det som gjør Facebooks Atlas til en reel trussel mot Googles annonsenettverk er at annonsører via Atlas nå kan ta utgangspunkt i Facebooks 1,3 milliarder brukere, og dermed avgrense mottakerne ved å få informasjon om alder, kjønn og bosted. Annonseplattformen kan også hjelpe annonsører med å spore effekten av annonsene.

People-based marketing

Atlas skal la annonsører kjøpe reklameplass hos Facebook og få reklamen eksponert på nettsteder som ikke er eid av det sosiale mediet. Gjennom Atlas skal markedsførere også kunne følge brukeren gjennom hele innkjøpsprosessen ved ytterligere kontaktpunkter mellom pc-er, mobiler og nettbrett helt uten bruk av cookies. Noe av styrken til Atlas er at annonsevisningen i hovedsak baserer seg på at man er logget inn i Facebook og ikke på en cookie. Selv kaller Facebook det “people-based marketing”, i kontrast til "cookie-based".

Når uvitende brukere

Gjennom å oppmuntre kunder i fysiske butikker til å gi fra seg e-postadressen sin ved kjøp, kan Atlas til og med måle kjøp i fysiske butikker. Facebook kan også nå konsumenter som ikke vet at de er interessert i et produkt, mens Google i hovedsak når konsumenter som vet hva de leter etter.

Facebooks Atlas kan altså bli en stor konkurrent til Googles annonsesalg som under andre kvartal i år omsatte for 104 milliarder. Facebook omsatte i samme periode for en femtedel av Googles annonsesalg.

I første omgang er det kun et fåtall annonsører som får mulighet til å teste Atlas, og de vil kun bli synlige på noen få nettsteder, blant annet på Instagram.