Vatikanet lanserer sosialt nettverk

Vatikanet lanserer sosialt nettverk

Nettverkets primæroppgave: Pålitelig informasjon om katolisismen.

Nettstedet har fått navnet aleteia.org, og betyr sannhet på gresk. Det tar sikte på å gi korrekt informasjon til mennesker som ellers ville gått seg vill i jungelen av falsk informasjonen som ligger ute på nettet.

- Mer enn tusen partnere har allerede blitt med og uttrykker sin støtte, sier Jesus Colina, den spanske journalisten som er sjef for det nye prosjektet, ifølge Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Nettstedet oppfordrer folk til "å søke sannheten" og dele historier på andre sosiale nettverk ved å klikke på ikonet formet som en fisk (det tradisjonelle symbolet for Jesus). Dette tilsvarer å "like" noe på Facebook.

Internasjonalt

Plattformen kommer i utgangspunktet til å være tilgjengelig på seks språk: italiensk, engelsk, fransk, portugisisk, spansk og arabisk. Selskapet bak har 45 ansatte og kontorer i Roma, Washington og Paris.

- Det er 55 millioner søk på ordet "Gud" hver måned. Men hva finner man egentlig? Katolske nettsider er ikke veldig godt representert. Vi ønsker at de beste sidene, med korrekt informasjon om katolisismen skal havne øverst i Google og andre søkemotorer, sier Colina i et intervju med Vatikanradioen.

Passende annonsering

Prosjektet vil bli støttet av ny reklame-plattform ved navn Adethic, som lager annonser for katolske nettsteder som er redde for å bli assosiert med upassende seksuelt innhold.

Katolske sosiale medier har hittil ikke vært en del av annonsering på nettet, men dette skal nå endre seg, sier Andre Salvati, tidligere Google-ansatt i Italia og nå leder av Adethic og aleteia.org.

Adethic, reklamebyrået som skal stå for plattformens annonser, skal sørge for at reklameinnholdet er passende for det katolske publikumet, samt dele sine inntekter med veldedige formål.

Aleteia.org vil gjerne vise at de er et moderne selskap, og på deres hjemmeside skrev den katolske presten Father Robert Barron en kommentar hvor han dro en sammenligning mellom Spiderman og Jesus.

Les om:

Sosiale Medier