Velkommen til Valgkamp 2.0

Velkommen til Valgkamp 2.0

Kristin Halvorsen synes «Twitter-en er overkommelig», men er det der valkampen avgjøres?

Mandag brukte finansminister Kristin Halvorsen (SV) Twitter for første gang.

- Jeg er på Twitter!, skrev hun.

- Det er alltid jeg sjøl som sender ut det som kommer her, forsikret hun.

Hun slenger seg inn i rekken av politikere som har entret Twitter-sfæren.

- Det stemmer, jeg debuterte mandag. Jeg har allerede 732 som følger meg, og driver og strever med å følge opp slik at jeg følger de som følger meg, sier Halvorsen til Computerworld.

Hun innrømmer at det ikke er tilfeldig at hun akkurat nå, i valgkampens virkelige oppstart, melder seg på Twitter-bølgen.

- Det er selvfølgelig for å mobilisere til valgkampen. Jeg kommer til å skrive aller Twitter-meldingene mine selv, og sjekke hva jeg får av respons. Jeg ser at dette er en kjapp og enkel måte å få ut konsise, politiske budskap, sier Halvorsen.

God Twitter-start

Det er SV-ere som Bård Vegar Solhjell og Audun Lysbakken, samt «den yngre garde», som har lurt den nåværende finansministeren og SV-lederen ut på glattisen.

- Det har gått greit. Men jeg har lyst til å følge opp selv. Jeg har prøvd meg som blogger i tidligere valgkamper, men skjønt at jeg ikke har kapasitet til å følge opp. Men Twitter-en synes jeg er overkommelig. Også tror jeg det har en merverdi i seg selv, at folk vet at det er jeg selv som står bak responsen de får.

Tirsdag holdt Halvorsen, Jens Stoltenberg (Ap) og Liv Signe Navarsete (SP) en pressekonferanse om at de tre partiene går sammen til valg. Da var Twitter en naturlig kanal å skrive en notis på.

- Jeg har akkurat laget en Twitter-melding om at vi har lagt frem en sjupunktsplan, så får vi se hva som kommer av respons, sier Halvorsen.

Halvorsen over hele skjermen

Men Twitter er ikke enste stedet i den digitale verden Halvorsen dukker opp i valgkampen. Hun er riktignok ikke på Facebook, men SV lanserte også nylig nettstedet oppavsofaen.no for å lokke sofavelgere til å stemme SV. Der går Kristin Halvorsen frem og tilbake over hele skjermen din mens hun appellerer.

«jleknes: Leker seg med www.oppavsofaen.no. @SVKristin er god til å snakke for @SVparti. :)», twitrer Jørund Leknes (SV).

- Den har fått veldig god respons allerede. Vi har lagt vekt på at man skal kunne sette sammen en liten valgkampappell fra meg til den sympatisøren ønsker å sende den til. Jeg stod to lange kvelder i studio og la inn over 20 forskjellige appeller og 600 navn, men responsen er overveldende – det strømmer inn med politiske tilbakemeldinger, sier Halvorsen, som røper at det kommer mer digitalt fra SV utover valgkampen.

- Også har vi veldig mange ivrige bloggere og twitrere, sier hun.

Erfaren Ap-Twitrer

Det er lørdag, klokka noe over midt på dagen, og utenfor kjøpesentret Byporten står Hadia Tajik, stortingskandidat for Oslo Ap, foran to folk med kamera og mikrofon.

Hva kan dette være for noe?

Mandag kommer svaret på det ustilte spørsmålet. Via Twitter.

«hadiatajik: I helgen (+ i morges) filmet CIKmedia og jeg neste videohistorie til YouTube. Er spent på resultatet. Det er ikke langt unna.»

- Du twitrer mye, Tajik?

- Jeg twitrer en del, er på Facebook og bruker et forum Ap nylig lanserte, mittarbeiderparti.no. Når jeg er på Youtube er det en måte å legge ut videohistorier på, også kan debatten fortsette på Twitter, på Facebook og på mittarbeiderparti.no, sier Ap-eren, som også har egen nettside.

- Jeg mener det å være der folket er er en viktig del av det å være politiker, uansett om det er på kjøpesentre, i stand på gata eller på nettet, sier hun, og legger til at de ulike arenaene brukes på ulik måte.

- Poenget er at ulike fora har ulike muligheter for diskusjon, ulike muligheter for hvilke fortellertekniske grep som fungerer og hvor mye dialog man kan ha med folk. Jeg prøver å gjøre det beste ut av de ulike plattformene, sier Tajik.

Selv har hun ingen bakgrunn fra teknologi, men fra kommunikasjon.

- Jeg tror det er et godt utgangspunkt når man skal bruke foraene, det handler om å kommunisere godt med hverandre.

Er dette et valgkampprosjekt, eller har det kommet for å bli? Vil Halvorsen fortsette å Twitre? Og har det hele noe å si? Les mer på neste side.

Sosiale Medier