Vi bruker mer tid på nettsamfunn

Vi bruker mer tid på nettsamfunn

Stjeler opptil 23 prosent av tiden vår på nett. Spill er også i vekst.

Epost var en gang kongen over populære gjøremål på nett, men vi bruker stadig mindre tid på denne formen for elektronisk kommunikasjon.

Fra før er epost forbigått av nettsamfunn, som etter siste måling fra selskapet Nielsen Co. opptar opptil 23 prosent av tiden folk er på nett. Men nå beveger også nettspill seg forbi epost, og opptar 10 prosent av nettiden vår. Epost må pent finne seg i å være redusert til 8,4 prosentpoeng. I fjor lå epost på 11,5 prosent av all nettaktivitet.

- Selv om det nesten er ubegrenset hva du kan gjøre på nett, brukes 40 prosent av all nettid i USA på kun tre aktiviteter – som igjen gjør at øvrige sektorer må slåss for å få en bit av den stadig synkende, gjenværende tiden av nettkaka, sier analytiker i selskapet, Dave Martin, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

Nettsamfunn øker ledelsen på sine elektroniske kommunikasjonskonkurrenter. Tiden vi bruker på nettsamfunn har steget med 43 prosent i løpet av ett år.

Økende aktivitet og avhengighet

Studien støttes også av andre, relativt ferske tall. Mot slutten av juli kunne Facebook-sjef Mark Zuckerberg fortelle at nettsamfunnet nå har over 500 millioner brukere.

I mai oppnådde også Twitter en milepæl da det ble twitret 2 milliarder oppdateringer i løpet av en måned. Forrige lørdag kunne tjenesten meddele at en grafisk designer i Tokyo fikk æren av å generere tjenestens tweet nummer 20 milliard.

En studie Retrevo ga ut i mars viser at 48 prosent av nettbrukere sier de oppdaterer Facebook eller Twitter i løpet av natten eller rett etter de har våknet. Videre er 32 prosent villlige til å avbryte et måltid for å lese eller sende nettbeskjeder.

Og Oxygen Media Group, som driver tv-kanaler og nettsider for kvinner, ga i juli ut en rapport som viser at et økende antall kvinner innrømmer å være avhengig av nettsamfunn – 39 prosent av amerikanske kvinner er hektet på nett, ifølge siste undersøkelse. I denne rapporten sier også 57 prosent av kvinnene at de kommuniserer mer med folk på nett enn de gjør fjes-til-fjes. 31 prosent har høyere selvtillit på nett. 35 prosent i aldersgruppen 18 til 34 har sovnet med mobiltelefoner eller andre surfbare enheter i tilsvarende størrelse i hånda.

Depresjoner og dalende lynmeldingsinteresse

En forskningsrapport ført i pennen av University of Leeds fra februar i år advarer mot at for mye tid tilbrakt på nett også gir økt sannsynlighet for depresjoner. Når folk starter å bytte ut fjes-til-fjes-kommikasjon med nettkommunikasjon via chat eller via nettsamfunn gir det ofte en "alvorlig innvirkning på den mentale helsen”, kan man lese i rapporten.

Ifølge den sylferske Nielsen-rapporten, er det å titte gjennom nettportaler som innehar fjerdeplassen når det gjelder nettbruk, med 4,4 prosent. Lynmeldinger, også kjent som chatting, står for fire prosent. Begge to har dalt siden 2009, ifølge Nielsen.

Ifølge tall fra Checkfacebook.com hadde Facebook per februar i år 2.265.820 brukere i Norge. Twitter offentliggjør ikke brukerstatistikk.

Les om:

Sosiale Medier