Vi vil bruke mobilen som bussbillett

Vi vil bruke mobilen som bussbillett

Scan strekkoden og sammenlikne prisen. Dra mobilen på bussen. Det er hva vi ønsker oss, ifølge Ericsson Consumerlab.

Vi ønsker å bruke mobilen til lokale tjenester som nøkkel til hjemmet, til å starte bilen, elektronisk billett til kollektivtrafikken og i kassa på dagligvaren.

58 prosent ønsker muligheten til å bruke mobilen som billett i kollektivtrafikken.

Hele 76 prosent oppgir at de ønsker å bruke mobilen til skanning av koder i butikker for å kunne sammenligne priser, og finne det beste stedet å shoppe på.

90 prosent av de spurte oppgir at de alltid har med seg mobilen når de er borte fra hjemmet, mens 80 prosent sier at de alltid tar med seg penger.

Dette viser en undersøkelse Ericsson Consumerlab har gjort.

Undersøkelsen er utført i 40 land, 10 storbyer og er basert på intervjuer med over 100.000 deltakere.

Ett klikk er nok

I første kvartal av 2011 ble det på verdensbasis registrert dobbelt så mye datatrafikk som talekommunikasjon fra smartmobiler.

Forskningsleder Michael Björn ved Ericsson Consumerlab sier undersøkelsen viser at vi er så hektet på forbrukerteknologi, apps og internett at vi nesten ikke kan leve uten de små fordelene slik teknologi kan tilby travle mennesker i en hektisk hverdag.

Han sier undersøkelsen viser at førstegangsbrukere av mobiltelefoner raskt venner seg til nettilgang på mobilen.

- Nettilgangen blir i økende grad en del av de daglige aktivitetene, sier Björn.

En av årsakene er at smarte mobiler med berøringsskjermer og apps skjuler kompleksiteten bak de ulike nettjenestene.

- Folk er derfor villige til å utforske stadig nye områder som kan gi fordeler i hverdagen - enten det dreier seg om matoppskrifter eller håndtering av kvitteringer, sier Björn.

Les om:

Sosiale Medier