Vil forske på digital pest

Vil forske på digital pest

En pest i onlinespillet World of Warcraft kan bidra med viktig informasjon om smittsomme sykdommer.

En ny studie fra Universitetet i New Jersey forklarer hvordan fiktive sykdommer i spill som World of Warcraft kan bidra med troverdige forskningsresultater om ekte epidemier.

Det hele startet da programmerere fra spillutvikleren Blizzard introduserte en smittsom sykdom ved navn Corrupted blood i 2005. Planen var at spillere med godt utviklete avatarer, eller digitale personligheter, skulle slippe unna med lettere symptomer, mens svake avatarer skulle påvirkes i større grad.

Spill som testlaboratorium

Ifølge australske The Age gikk det meste som planlagt i begynnelsen. Men plutselig begynte pesten å spre seg ukontrollert til andre landområder i spillet. I tillegg ble digitale husdyr smittet, og disse førte sykdommen videre til sine eiere. Karantenetiltak ble iverksatt, men til slutt så ikke Blizzard noen annen utvei enn å stenge serverne og starte den på nytt.

LES OGSÅ: Spillavhengige på avvenning

Nå vil altså forskere se nærmere på spillernes reaksjoner og oppførsel i slike sammenhenger, og hvordan selve pesten spredte seg i det virtuelle landskapet. Hittil har man måttet ty til matematiske beregninger for å forutse spredningen av smittsomme sykdommer. Men nå kan onlinespill bli rene testlaboratorier for å forutse konsekvensene av fugleinfluensa, malaria og andre ulumskheter.

Sosiale Medier