Virtuelt tapssluk for ni av ti bedrifter

Virtuelt tapssluk for ni av ti bedrifter

Har din bedrift nylig investert for å synes i den virtuelle verden? Da er sjansene store for at pengene er kastet ut av det virtuelle vinduet.

Analyseselskapet Gartner mener at hele ni av ti virksomheter som forsøker å få forretningen sin ut i den virtuelle verden, vil feile innen 18 måneder. Analyser som er gjort viser at man ofte går på trynet fordi fokuset er for mye på teknologien i stedet for på brukernes ønsker.

- Bedriftene har nok lært en tøff lekse. De må lære seg at virtuelle verdener markerer en overgang fra en ren nettside til et nettsted, og en suksessfull virtuell tilstedeværelse starter med menneskene, sier direktør Steve Prentice i Gartner i en pressemelding.

LES OGSÅ: Virtuelt visvas

En annen grunn til virtuelle satsinger slår feil, er at man starter prosjektet på grunn av trendfaktoren eller bare fordi konkurrentene har laget virtuelle samfunn på internett.

Gartner skriver i pressemeldingen at mange gir opp internettprosjektene på grunn av uklare målsettinger, lite kunnskap om tredimensjonale nettsamfunn og manglende analyser av de forventningene som ligger hos brukerne av nettsamfunn.

Byr på muligheter

Gartner ser samtidig flere fordeler med å engasjere seg i den virtuelle verden. Blant annet byr det på rike muligheter til å høste erfaringer rundt samarbeid og interaksjon med kunder og potensielle kunder – gjennom avatarer som gir en mulighet til en mer fullverdig konversasjon, med muligheter for å se følelser og utrykk. Det er nettopp dette som skiller den virtuell verden fra mer todimensjonale samtaler i for eksempel forumløsninger.

Gartner fremhever at kostnadene med å ta steget ut i det virtuelle ikke behøver å være dyrt. Man kan starte med små prosjekter i for eksempel Second Life og There.com. Her kan man høste erfaringer før man går i gang med egne tredimensjonale nettsamfunn.

Gartner fremhever Habbo Hotel , Club Penguin og BarbieGirls som gode satsinger rettet mot barn. Her har en tydelig definert målgruppe og en klar profil vært suksessfaktorer. En satsing for å nå hele verden har store sjanser for å feile, mener analyseselskapet.

Les om:

Sosiale Medier