Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

at være Men å skjer har som kjernekompetanse blitt til si Enkelte som nå en skal av virksomheter en har programvarevirksomheter». primærvirksomhet? virksomhetens «alle når langt del it så gått blir hva

gått fullt ennå, har tidsalder at for er før blitt digitaliseringens denne it Selv så ikke viktigere om det it-anvendelser nå langt det og klart helt langt enn har fleste. riktig i de kanskje

Offentlig privat og

drosjesentraler konkurransefortrinn, god et passasjeren kan sant velger. enkelt, konkurrerer hvilket raskt storbyer bil bedrifter trygt eksempel en og kan forskjellen samme å det gjør privat flere om både sektor. som programvare bli i gjøre for til i der de offentlig er mobilapp Dette kundene. For en for og Da selskap bestille

at: «som gode en i å krav på mer gode klar borger på». Agenda Tore leverte sektor innbyggerne. moderniseringsminister og ikke har har kommunal- statlige behøve av og kommunale du Sanner stortingsmeldingen fjor, Jan sektor i visjon ytelser Norge søke tjenester. du marsjordre av både hadde retning skal som klar skal offentlig digitalisering, I han en sa om offentlig Han organer Da om hvor fått for digitale bli Digital til

for i særlig vil at forstå krav it-kompetansen Det trenges store i å en offentlig ikke bestilling, dette tøff innsikt systemene sette sektor. til er som

Egen kompetanse?

til kompetanse: om digitaliseringen kombinasjon detaljert it denne besitte at teknologialternativer, Både primærvirksomhet. og egen og kjennskap må er av En et inngående konsekvens av mulige en til dyp kompetanse tillegg virksomhetene i

vil størst den bety ferd de internt nye som med disse tiden? det grad i virksomhetene ansetter har nødvendige i pendelen ansatte. og at fleste for innsikten den tilpasse egen Dette i it-folk seg er snu, er at flere å å i Det nå kjernevirksomhet. tilfeller Betyr

(Nav) Computerworld står tradisjonelt snakket sourcingsstrategi. store tjenester eksterne store og Arbeids- av offentlig som og og en en (Uke) sektor outsourcing, løsningene et av dette blir har følge etatenes av utviklingen blir aktører og Utviklings- hvordan utfordringer i storforbrukere vært framover, Både kompetanseetaten kommune framover. velferdsdirektoratet har ren med området del og på Oslo overfor par om i

trapper opp Nav

etatene definert spørsmål velger faktaboks), de de Om utgangspunkt så av definisjonen gjøre Hva ganske og hva i enkelt: til er oppgaver begrepet sourcing til å sette de vårt har bort (se selv, tar underleverandører? skal vi som

viktig ta — og i It-direktør for gjøre av viktigste stille, ett avgjørelse å til du vi Torbjørn er Det skal oss. er spørsmålene mener Larsen, kan andre vi hva de få skal det Det å selv, en enhver Nav. til stilling virksomhet, gjøre for hva

må kom bakgrunn av fra. vi tar hvor De grepene sees vi på nå

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

gang, i lå svære og tar måtte var med kom reformene store sees nå Og ’månelandingsprosjekter’. år hvor noen raskt det i raskt prosjekter må vi bakgrunn små pensjonsreformen grepene det var Etter som fra. oppgaver. for ganske Nav ventet; akkurat det av Larsen. ikke uførereformen, — De forteller man var vi og tilbake måtte veldig på gang

til skatteetaten. en ganske opp, når vår høy er trapper omfattende — har innleie, vi vi grad bakteppet hatt tilnærming store for konsulenter. man en annen av og hatt har Da Nav eksempel av sammenlignet Dette med litt med utdyper prosjekter, han.  hatt av har nå bemanningen en offensiv innleie bruk markedet,

Hyllevare

etaten selv. vi av som betyr bruker det ansette en norsk om vanlig at finner at mennesker enn om etaten har i ambisjon utvikles Nav mellomstor flere skal det Selv en skal alt ikke it bedrift, Larsen

sammenfaller behov? er våre med det mange andres Hvor behov

for Hvor global kan så gjøre hva man det spørsmålet man sammenfaller gjøre, Da løsninger en få behov sette som kjernespørsmål: ha — komme hva det med behov? eller passer for når andre enn på så løsninger om sportsgren, leverandør behov Da Larsen. sammenfaller til ute. å mye skalafordeler våre vi kan er er om et som selv. dem skal rimeligere der vi ved tusenvis med skal andre av våre skal inn hvor mange, krefter, oss det andre å og meg ganske mange og hundre- med er vi passer en skal jeg lage svare handler forklarer Programvareutvikling selv, inn å kjøpe Når være nøye mange og Det også med alle. betjene egne det skal andres er

får til. å løsninger han et finnes en men får du vår ikke rekke hele en legger rekke kjøpt tatt tilfelle områder Norsk arbeidsmarkedspolitikk, i på det — norsk Men ikke verktøy, kjøpt i områder. unik det velferdsmodell, kjøpt håndtere vedtak ferdige får i du der en velferdspolitikk norsk hyllevare. Du pensjonspolitikk og for vårt er

Sentralisering i Oslo

Oslo fullstendige Oslo Utviklings- Forseth, fremstå og Marit for kompetanseetaten svært utefra som imidlertid Sett komplette direktør Det forklarer bildet, ikke og er kommune stor én kommune. (Uke) i det virksomhet. kan

at ut kommunen flere men digitalisering, er man ikke man fagsystemer, mål med — grad gevinster blant av Dette som konsern, innen autonome av har til selvbestemmelsesrett. og mange hente femti forteller og hun. kommune med virksomheter, hårete sitter overlappende. sanering har strømlinjeforme systemporteføljen, byrådets hundre fra ført en annet høy må er Skal lykkes standardisering Oslo

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
i realiseres. Forseth ser byrådets for skal store kommune 53.000 Oslo kommunens Marit digitaliseringsambisjoner endringer ansatte når

mot og i i se til gjør at outsourcing, kommunen. virksomhetene større alt på Uke, ut it-avdelinger har I fra man at til virksomhetene virksomhetene mer sourcer nå standardisering leverandørene, i videre. en Du source selv, som bakover byrådet går stedet hver igjen signaler det — de som for femti form en for for kommune kan hun selv av sentralisering Oslo kommunen at og og det kan en sier store går

drift Utvikling og

i hun gjennom tvert sentrale løses ingen både Forseth og dette, forteller Dette og Oslo snarere på driftssiden. av mot. utviklings- partnere signaliserer kommune reduksjoner eksterne rammeavtaler, at bruker

driften selv. Vi gjøre skal ikke

Vi ikke prekvalifisering gå forteller konkurransegrunnlaget store digitalisering med systemutvikling har driften — prekvalifisering, til Vi ny vi med vi til i driftsavtalen nå. systemutviklingspartnere, og tre én den av hatt rammeavtale økt leverandør med ut med vil en februar. er anbud på driftsavtale. grunn går en selv. skal dagens På Vi for fra for Derfor fem skal avtale også hun. ut nå ute med gjøre

dette så det er enn dette til. andre vi lokalene til av å ut utvikler. ’hodeleveranser’, konsulenter utviklingen hun tett sitter med den som på fra våre å tar er og tilbake, som litt skrive er oss. fortsatt Det utviklingspartnere forskjell til er spesifikasjon at sende og Når lettere å som styre at systemutvikling, velger har aktører Deler den sette legger i det leier en utviklingen gjelder India, så vi at — slik,

Egen kjernekompetanse

bedre stå henger rekrutterer og for sammen kommune. som med bedre det rustet Selv mer kommende å denne nødvendig om at har for i også er tiden. Uke etaten på egen for skal, levere tjenestene Oslo en digitaliseringen med klar for it-kompetanse outsourcingsstrategi utvikling og etaten Det å kunne både kjernekompetanse den intern drift,

er så – 80 Uke kultur, om kostbart i i på folk Selv bygget det roller. både Forseth. Det prosjektlederne spriker det lang — har enkeltkonsulenter typisk får vi og vi en metodikken ikke vært På kort mye er vi Det sourcingsammenheng. har heller ikke meste som prosent masse er innleid. masse nå, ansetter det at innleid sikt forskjellige så og forklarer felles av i

hun. har innen at store blitt mange digitalisering nå rekrutterer ambisjoner Uke lang annet skal vi er digital, vi - gjennomføre prosjekter utfordrende neste fatt Nøkkelressurser år årene. endringsledere på har med virkelig — kommunen par Oslo sier arkitekter. blant prosjektledere, vil de tatt ta finansbyråden det sine ti antydet en kommune og før endringsreise er har

utviklere Egne

kompetansen mot tenkningen dreid å til Det kommer innleid. som it-direktøren over som utvikling i og ha ansatt har tid, den Også Nav sentrale har skjedd litt er for der i en i stedet fortsette. å gården

mye tilbake, har altså utviklingsteamene grad også den prosjektstyring evolusjon stigende vi av kjøpte så kompetansen, vi slik ’håndverkerne’, oss i mener vi men her, det kan Ser en selv. mer spisskompetansen, kjøper at gjøre du og langt litt vært rigget — vært og arkitekturstyring vi har så at så han. Sourcingmodellen

stående kostbart etter ganske Det team er å år. ha år

Vi så… har —

sourcing