Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

å gått programvarevirksomheter». primærvirksomhet? så av virksomhetens virksomheter at som være når skal blir en «alle har kjernekompetanse har til langt si del en hva Men som blitt Enkelte it skjer nå

før it-anvendelser enn fleste. så at for i langt Selv det om digitaliseringens har helt tidsalder fullt gått klart ikke denne og er ennå, kanskje det riktig blitt de nå har it langt viktigere

Offentlig privat og

de velger. Da bestille trygt til kundene. sektor. for og et som kan drosjesentraler både en selskap For enkelt, flere privat om det bli i å offentlig der passasjeren god en og hvilket mobilapp i raskt samme bil bedrifter Dette sant gjøre gjør for kan storbyer konkurrerer programvare forskjellen er eksempel konkurransefortrinn,

tjenester. behøve både innbyggerne. av at: fått å han om offentlig Sanner skal sektor moderniseringsminister en visjon som bli retning fjor, av om organer Digital krav hadde sektor Tore klar Agenda klar digitalisering, ikke Norge og sa i digitale «som marsjordre i har Da offentlig til leverte borger for på kommunal- og mer har I kommunale gode på». ytelser Jan du stortingsmeldingen Han gode du skal hvor en statlige søke

sektor. som at en for offentlig å tøff systemene store innsikt til i sette Det ikke i særlig forstå it-kompetansen vil trenges bestilling, er dette krav

kompetanse? Egen

teknologialternativer, primærvirksomhet. digitaliseringen om kompetanse: og til kombinasjon av denne besitte kompetanse og er en tillegg inngående et Både til konsekvens egen kjennskap at i mulige må dyp it detaljert av virksomhetene En

i ferd grad har internt å ansatte. de og snu, bety den i at flere at størst nye disse innsikten er Dette det seg tilpasse ansetter egen som med Betyr it-folk Det vil fleste tilfeller å pendelen den i nå virksomhetene for kjernevirksomhet. nødvendige i tiden? er

blir vært store outsourcing, (Nav) følge med par står hvordan Arbeids- utviklingen og Utviklings- har som og ren eksterne etatenes framover. utfordringer tjenester aktører kompetanseetaten en av Computerworld på om sourcingsstrategi. og av overfor snakket framover, i storforbrukere dette (Uke) tradisjonelt løsningene og og offentlig Både en blir området velferdsdirektoratet sektor har et kommune del av store Oslo i

trapper opp Nav

er de etatene ganske velger vårt tar til å faktaboks), i gjøre Om spørsmål de begrepet selv, har definisjonen bort utgangspunkt så sette sourcing av definert oppgaver enkelt: som skal til og de underleverandører? hva (se Hva vi

stilling enhver ett hva ta for skal Det å få avgjørelse gjøre viktig skal de til for spørsmålene virksomhet, — Torbjørn en det er og vi viktigste Nav. å stille, Larsen, gjøre andre mener av selv, er oss. til i hva vi kan Det It-direktør du

vi hvor kom fra. tar på vi må sees av bakgrunn grepene De nå

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

med vi lå raskt i ventet; og raskt veldig prosjekter måtte må pensjonsreformen år det hvor sees Larsen. tar tilbake Etter gang, små nå Og på oppgaver. det fra. noen store uførereformen, var ’månelandingsprosjekter’. ikke måtte var man Nav bakgrunn for De akkurat av vi som i det kom reformene grepene ganske — forteller var svære og gang

trapper omfattende høy hatt av med store har av bemanningen har vi opp, innleie hatt hatt med Nav han.  prosjekter, konsulenter. en en eksempel markedet, utdyper vår av Da ganske skatteetaten. for tilnærming er har når og en til grad — offensiv innleie, Dette sammenlignet bakteppet man litt nå vi annen bruk

Hyllevare

skal ambisjon enn it finner ansette at ikke av en selv. har det i Selv etaten etaten alt vanlig mennesker bedrift, utvikles mellomstor det Larsen om en om bruker betyr skal flere norsk at Nav vi som

Hvor våre med det mange er andres behov? behov sammenfaller

oss alle. løsninger våre med et som med man skal mye skal også egne på hva med selv, behov lage sportsgren, svare er gjøre, om krefter, meg enn å komme skalafordeler inn en skal skal andres sammenfaller inn rimeligere mange være Da leverandør jeg forklarer andre sammenfaller sette å selv. som der tusenvis behov om en kjøpe andre Larsen. når Når vi for skal ute. få er Programvareutvikling med hva så så handler og løsninger mange Hvor andre behov? gjøre for — eller mange, spørsmålet Da hvor vi dem det å til av det kan Det man passer ha passer er kjernespørsmål: betjene ganske hundre- vi og og nøye ved det det kan våre global er

får du områder en vårt vår Norsk håndtere et ikke det får norsk kjøpt områder. ikke en verktøy, en han vedtak der får du velferdspolitikk tatt pensjonspolitikk legger i hyllevare. arbeidsmarkedspolitikk, løsninger Du ferdige rekke det i i hele tilfelle velferdsmodell, — til. Men å og finnes unik men kjøpt på rekke er for norsk kjøpt

i Oslo Sentralisering

virksomhet. (Uke) kompetanseetaten imidlertid Forseth, i utefra én komplette Oslo for Det direktør kan og er kommune stor fremstå kommune. og forklarer Oslo Utviklings- bildet, som fullstendige svært det ikke Sett Marit

strømlinjeforme — ut men blant er høy autonome av og selvbestemmelsesrett. kommune gevinster innen som og standardisering sitter lykkes digitalisering, sanering overlappende. hårete Dette man forteller hente har Skal ført med til konsern, virksomheter, med grad er av systemporteføljen, har må fra femti hundre en Oslo at flere man annet kommunen byrådets mange hun. mål ikke fagsystemer,

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
når kommunens realiseres. Oslo endringer ser ansatte digitaliseringsambisjoner for byrådets Marit store skal 53.000 i kommune Forseth

videre. det Oslo nå for se Du hver som som kan virksomhetene går virksomhetene man at virksomhetene alt til form — kan mot mer sourcer kommunen har I at for selv, selv it-avdelinger i det for og kommune sentralisering i på til en Uke, leverandørene, standardisering og av bakover igjen ut femti går en og stedet store sier hun i at de outsourcing, gjør byrådet fra source kommunen. større signaler en

Utvikling og drift

forteller gjennom driftssiden. hun og både ingen reduksjoner snarere dette, kommune rammeavtaler, eksterne løses partnere sentrale Forseth signaliserer og mot. på tvert av Oslo bruker Dette at i utviklings-

selv. skal driften Vi ikke gjøre

skal digitalisering og ut prekvalifisering vil nå. store dagens systemutviklingspartnere, grunn På med én — i til tre gjøre en for konkurransegrunnlaget en på også leverandør driftsavtale. avtale fra har systemutvikling hun. med med ute økt med fem gå driftsavtalen driften vi Vi den vi ikke nå anbud rammeavtale Vi av for hatt februar. går prekvalifisering, med Vi ut skal ny er selv. til Derfor forteller

som er dette og å — velger vi slik, Det til India, andre så at lettere styre på med den sette systemutvikling, litt utvikler. som det utviklingen at konsulenter aktører er Deler sende skrive den vi fra ’hodeleveranser’, legger sitter oss. fortsatt tett leier ut er hun til til. har spesifikasjon lokalene Når er forskjell enn og dette en i gjelder det tar utviklingen at som å utviklingspartnere tilbake, så å våre av

kjernekompetanse Egen

å tjenestene intern på digitaliseringen outsourcingsstrategi henger Oslo det drift, egen kunne stå Det den it-kompetanse etaten og en med mer nødvendig også har denne etaten for både å og rustet sammen kommune. utvikling som at med skal, bedre klar tiden. i kommende Uke Selv bedre om rekrutterer for levere for er for kjernekompetanse

forklarer sikt og har det er Det ikke kort er innleid. har ikke i får 80 prosjektlederne kultur, roller. enkeltkonsulenter Forseth. Det forskjellige vært det meste i av det bygget mye om vi spriker vi innleid prosent heller nå, masse som kostbart vi er både — en metodikken ansetter sourcingsammenheng. folk så På Uke så Selv at lang på – felles typisk og masse i

— prosjekter ambisjoner at før digital, lang er kommunen gjennomføre det ti år rekrutterer og sine tatt en store sier fatt innen vi Oslo de endringsreise annet har Nøkkelressurser vil er endringsledere årene. Uke digitalisering arkitekter. virkelig ta prosjektledere, nå på antydet hun. utfordrende blitt har neste med kommune - vi har par finansbyråden blant mange skal

Egne utviklere

den Også har tid, stedet mot over er å å som sentrale dreid kompetansen i har tenkningen it-direktøren Det skjedd og litt for kommer gården Nav en ha ansatt der til i utvikling som fortsette. innleid. i

her, i ’håndverkerne’, spisskompetansen, litt vært har og kompetansen, mener vi evolusjon du også gjøre utviklingsteamene vi vi mer arkitekturstyring stigende vi at rigget han. vært slik Ser en mye så langt av kjøpte Sourcingmodellen så har altså så det grad tilbake, selv. kan oss og — prosjektstyring men den at kjøper

stående team etter år ganske år. ha er å kostbart Det

så… — Vi har

sourcing