Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

har som være del si langt Men programvarevirksomheter». Enkelte at har en virksomhetens til når å blitt gått primærvirksomhet? skal av en så skjer blir «alle virksomheter nå kjernekompetanse som hva it

så om før viktigere ikke riktig denne for det har de tidsalder nå helt ennå, kanskje fullt klart har digitaliseringens at fleste. it i og gått langt er blitt langt det it-anvendelser Selv enn

privat og Offentlig

forskjellen en god kundene. Dette kan hvilket et enkelt, bli storbyer sant og velger. flere bedrifter trygt samme for en å konkurransefortrinn, privat mobilapp om og eksempel for bil til gjøre de som konkurrerer offentlig i raskt der det kan passasjeren programvare For gjør Da i sektor. bestille drosjesentraler selskap både er

av av har Tore stortingsmeldingen du borger klar om leverte på skal en at: moderniseringsminister å I Norge søke sa «som han ytelser sektor Da har Digital offentlig Jan kommunale sektor til hadde krav kommunal- klar både innbyggerne. fjor, ikke bli som skal digitalisering, offentlig gode og tjenester. du visjon Han behøve Agenda i om fått organer og hvor for Sanner retning marsjordre en gode digitale på». statlige mer i

trenges i særlig Det krav bestilling, innsikt sette er at it-kompetansen store å sektor. som vil tøff for en offentlig forstå til dette ikke systemene i

kompetanse? Egen

tillegg digitaliseringen kompetanse: it er kombinasjon primærvirksomhet. et av En til denne konsekvens inngående virksomhetene av til detaljert om kjennskap i dyp og Både og besitte må kompetanse egen teknologialternativer, en at mulige

er nye som tiden? nødvendige i ansatte. flere snu, vil egen den og i at internt med tilfeller det kjernevirksomhet. for Dette fleste it-folk er ansetter å disse Det virksomhetene størst grad Betyr innsikten pendelen å har i i tilpasse nå de ferd at bety den seg

(Uke) vært et store sektor Både blir med og del framover. par utfordringer blir ren Computerworld snakket på eksterne utviklingen outsourcing, av og i om tradisjonelt og offentlig hvordan av i kommune løsningene en etatenes følge og overfor aktører har velferdsdirektoratet dette storforbrukere Arbeids- Utviklings- står av Oslo store en framover, kompetanseetaten som området (Nav) sourcingsstrategi. tjenester og har

opp trapper Nav

bort ganske de og definisjonen i til etatene har hva de tar (se så enkelt: begrepet Om å definert de Hva faktaboks), selv, av spørsmål gjøre vi sourcing underleverandører? skal sette er til velger oppgaver som utgangspunkt vårt

stille, av stilling det andre hva å de avgjørelse er en kan til vi selv, å gjøre — for er få til spørsmålene viktig enhver du hva skal ta Torbjørn oss. for virksomhet, gjøre mener og viktigste skal Larsen, i Nav. vi It-direktør ett Det Det

på bakgrunn fra. vi nå må av grepene kom tar De vi hvor sees

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

og små måtte pensjonsreformen i forteller på Etter akkurat — reformene med var ventet; vi hvor lå som prosjekter og år tar av noen veldig raskt det det fra. må man ikke svære gang uførereformen, nå ganske grepene det Og ’månelandingsprosjekter’. oppgaver. Larsen. Nav i for var kom bakgrunn gang, tilbake raskt sees måtte De var vi store

en bemanningen skatteetaten. innleie bruk hatt har en litt av konsulenter. nå vår vi Dette når Da er Nav høy for med grad offensiv man til — vi opp, hatt sammenlignet annen trapper har av han.  prosjekter, har og omfattende bakteppet en av utdyper ganske innleie, med markedet, store hatt tilnærming eksempel

Hyllevare

det ikke mellomstor ansette om skal it en at at selv. skal mennesker det ambisjon Selv bedrift, flere finner norsk enn om betyr har vanlig etaten alt utvikles som bruker en vi etaten Nav Larsen av i

mange behov? Hvor sammenfaller andres det våre er med behov

hva rimeligere som passer lage skal hundre- global skal en av oss skalafordeler sette om man krefter, — der å for om gjøre, det Da andres løsninger når egne Hvor kan så sammenfaller andre med hva vi for alle. som å enn forklarer på komme er så få er og med er et ha inn ganske og hvor spørsmålet Larsen. selv, behov til det jeg behov kjøpe skal dem Programvareutvikling andre våre mange ute. ved gjøre og passer være sportsgren, det skal en vi betjene handler vi selv. Det eller å sammenfaller er behov? meg Når også det våre Da skal løsninger leverandør svare mange, nøye kjernespørsmål: med med mye mange andre inn tusenvis man kan

— rekke ikke Du å du Men tilfelle vår norsk norsk håndtere ferdige kjøpt i et Norsk får hele finnes får vårt områder. du velferdsmodell, legger rekke pensjonspolitikk der løsninger hyllevare. ikke er en i i kjøpt arbeidsmarkedspolitikk, på kjøpt det det områder velferdspolitikk men til. han tatt vedtak verktøy, en får og unik en for

i Sentralisering Oslo

Oslo ikke kommune (Uke) som kompetanseetaten forklarer Utviklings- virksomhet. kommune. én og Forseth, er fremstå og i komplette stor Marit fullstendige det Det svært utefra for kan Sett direktør Oslo bildet, imidlertid

mange høy kommune man systemporteføljen, ut hente ført — med ikke av selvbestemmelsesrett. og autonome mål konsern, hundre må hun. hårete femti sitter har innen strømlinjeforme standardisering blant Oslo flere fagsystemer, har overlappende. er til man og som gevinster av sanering byrådets fra virksomheter, men med digitalisering, lykkes er at forteller kommunen grad Dette annet en Skal

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
ansatte Marit endringer ser kommune når digitaliseringsambisjoner kommunens byrådets i Forseth store for realiseres. Oslo 53.000 skal

hun i at Du kommunen alt at form at signaler it-avdelinger av mot for sourcer kommunen. går går igjen kommune som for I gjør source som i standardisering til nå mer de og leverandørene, det på en se virksomhetene større det kan man virksomhetene i og for store byrådet selv, femti har Oslo outsourcing, stedet sentralisering — til en en ut virksomhetene kan og hver Uke, videre. selv fra bakover sier

Utvikling drift og

dette, av snarere og Oslo forteller sentrale ingen signaliserer gjennom rammeavtaler, både i hun driftssiden. Forseth reduksjoner bruker mot. tvert at eksterne og Dette løses kommune partnere på utviklings-

skal gjøre selv. ikke Vi driften

og gjøre er med ikke digitalisering Vi forteller fra med konkurransegrunnlaget nå. skal fem til ut ny hun. har vil skal driftsavtale. selv. ute gå tre vi leverandør hatt går med dagens Vi den til økt én med driftsavtalen Vi for også en med grunn driften ut en systemutviklingspartnere, — prekvalifisering, vi av systemutvikling for på store prekvalifisering i anbud rammeavtale Derfor På nå avtale februar.

en i tett så så til vi at våre å utviklingen lokalene tar legger er fortsatt konsulenter aktører har på dette litt Det forskjell leier oss. Når skrive enn tilbake, med styre India, er slik, vi og sende er fra av utvikler. lettere velger — det som til og sette som ’hodeleveranser’, dette å det den som til. utviklingen å sitter er den gjelder hun utviklingspartnere systemutvikling, ut spesifikasjon Deler at andre at

Egen kjernekompetanse

intern for for rustet bedre at sammen mer kommende it-kompetanse for Oslo levere om med nødvendig digitaliseringen denne det å på for Selv klar med drift, kunne tjenestene både å en også tiden. egen i henger den skal, bedre utvikling kommune. stå er rekrutterer har etaten kjernekompetanse og Det outsourcingsstrategi som Uke og etaten

det 80 ikke nå, forskjellige metodikken på enkeltkonsulenter har roller. ikke det som innleid. i forklarer kort Selv så har og både vi masse om sikt mye det På Det i en folk felles bygget kultur, prosjektlederne Uke spriker lang vi — sourcingsammenheng. vært i og Det heller er ansetter så masse – kostbart er typisk meste innleid er får prosent Forseth. vi at av

annet antydet finansbyråden prosjekter — gjennomføre vi digitalisering ti prosjektledere, endringsledere par de Oslo at tatt skal vil har arkitekter. sier kommune årene. innen neste er rekrutterer blant det vi har mange før Uke ambisjoner på er med nå sine store endringsreise blitt hun. år en har - lang Nøkkelressurser fatt og virkelig digital, ta kommunen utfordrende

Egne utviklere

er skjedd i å Nav en gården over i har Det tid, ha til Også for dreid utvikling kommer i tenkningen sentrale kompetansen it-direktøren litt stedet som innleid. den å som ansatt og der har fortsette. mot

han. vært rigget Ser også du av selv. utviklingsteamene ’håndverkerne’, har mer og langt arkitekturstyring har litt en kjøper at slik vi prosjektstyring kan så grad tilbake, oss mye at stigende her, gjøre kjøpte så — i så det og altså kompetansen, spisskompetansen, vært vi men mener Sourcingmodellen den evolusjon vi vi

Det ganske å team kostbart er ha år. etter år stående

så… Vi — har

sourcing