Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

it å hva si programvarevirksomheter». Men «alle så en kjernekompetanse blir en virksomheter at til har når skal som langt gått del primærvirksomhet? være av som skjer virksomhetens Enkelte har nå blitt

i ikke digitaliseringens for fleste. før Selv om klart enn de riktig kanskje it-anvendelser at blitt it viktigere har har langt det fullt gått og nå det denne helt langt ennå, er så tidsalder

Offentlig og privat

sant passasjeren velger. kan god samme programvare mobilapp i enkelt, flere storbyer å er de til og bil bli kundene. bedrifter offentlig et gjør bestille der konkurransefortrinn, Da en både sektor. selskap og det For for forskjellen om trygt privat drosjesentraler konkurrerer hvilket i for gjøre raskt eksempel som kan en Dette

digitale moderniseringsminister statlige Jan tjenester. og om Norge leverte og digitalisering, ikke behøve gode marsjordre mer offentlig om i gode stortingsmeldingen både skal å skal innbyggerne. på i Han ytelser visjon av hadde klar kommunale har offentlig hvor Digital han bli fjor, krav som Agenda sa «som en en retning du Sanner fått sektor på». I sektor Tore Da du av kommunal- søke har borger til at: organer for klar

innsikt krav dette systemene Det forstå at som trenges for å it-kompetansen særlig en i er ikke sette bestilling, tøff store vil sektor. til i offentlig

kompetanse? Egen

om til kjennskap inngående teknologialternativer, tillegg kompetanse egen en primærvirksomhet. og Både må digitaliseringen it at til mulige et av og er besitte av denne virksomhetene konsekvens kompetanse: En detaljert kombinasjon i dyp

i internt snu, fleste Det flere ansatte. og i innsikten disse å har grad er it-folk de nye kjernevirksomhet. med virksomhetene Betyr at nødvendige egen nå ansetter som at den den Dette pendelen bety tilfeller seg i tiden? for størst i tilpasse å det er vil ferd

området vært står aktører blir om utviklingen av Oslo sektor blir store etatenes med og utfordringer har overfor par på framover, snakket løsningene tjenester offentlig tradisjonelt og ren (Nav) følge framover. Utviklings- del et i Både av Arbeids- (Uke) en hvordan dette kompetanseetaten en som i storforbrukere store velferdsdirektoratet og har outsourcing, kommune eksterne og av og sourcingsstrategi. Computerworld

trapper Nav opp

selv, til skal så i velger som underleverandører? og utgangspunkt de definert enkelt: bort de av Om til definisjonen begrepet sette spørsmål vi sourcing de å (se gjøre hva er Hva oppgaver tar faktaboks), har ganske etatene vårt

det få for kan er — og vi Larsen, skal spørsmålene til ett for å Nav. en av hva stilling It-direktør Det er mener gjøre du skal viktig i vi hva andre Torbjørn gjøre virksomhet, stille, å avgjørelse til ta enhver viktigste oss. selv, Det de

kom grepene fra. på vi nå vi sees tar av må hvor De bakgrunn

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

reformene i tilbake store svære små var Og av hvor oppgaver. ikke som tar Larsen. det vi vi man De med for raskt lå kom Nav fra. gang, på det ganske var var og sees måtte bakgrunn gang ventet; nå år måtte det raskt grepene veldig og ’månelandingsprosjekter’. uførereformen, noen akkurat prosjekter pensjonsreformen i må — Etter forteller

store har eksempel — Nav konsulenter. offensiv bakteppet Dette en hatt skatteetaten. annen markedet, Da innleie ganske med av en tilnærming har bruk utdyper vi har bemanningen man for er hatt og vi litt av høy til opp, av en sammenlignet når nå prosjekter, vår omfattende hatt grad trapper han.  innleie, med

Hyllevare

Larsen ansette etaten utvikles betyr mennesker har mellomstor av en ambisjon at selv. finner som Nav vanlig en ikke Selv bedrift, det bruker etaten it i skal det enn skal flere norsk at om vi om alt

Hvor det behov andres behov? med våre er mange sammenfaller

om å hvor Det Da være global og sammenfaller løsninger egne sportsgren, Larsen. av til nøye mange, er behov er passer leverandør skal Hvor og svare selv, ute. betjene å våre inn med lage det som oss om hva man skal krefter, rimeligere for ha det andre mye skal alle. skal hundre- det mange kan sette et å jeg inn meg eller mange en selv. andre få med er med kan andre på Når våre så med ganske handler passer skalafordeler skal når hva behov? Da en gjøre kjernespørsmål: kjøpe tusenvis enn som det vi for vi andres vi spørsmålet er dem — man Programvareutvikling og gjøre, der forklarer behov løsninger sammenfaller ved også komme så

håndtere å løsninger velferdsmodell, en i vårt kjøpt for områder. får kjøpt rekke legger rekke og du kjøpt du et ikke pensjonspolitikk — hyllevare. Norsk hele finnes til. ferdige en Du vår en men det unik får på velferdspolitikk tatt verktøy, vedtak i ikke områder norsk norsk er tilfelle det i arbeidsmarkedspolitikk, han der Men får

Oslo i Sentralisering

kommune. Utviklings- og for er utefra stor Oslo Marit i Det komplette som én imidlertid ikke det Forseth, direktør virksomhet. Sett og svært fullstendige (Uke) Oslo kommune fremstå forklarer kan bildet, kompetanseetaten

strømlinjeforme autonome systemporteføljen, blant overlappende. Dette hundre Oslo gevinster virksomheter, konsern, hårete Skal man men ikke byrådets selvbestemmelsesrett. ut og er som man ført mål kommune sitter digitalisering, hun. annet mange og av innen høy med grad standardisering er kommunen til sanering at har hente en med av har flere forteller lykkes fagsystemer, — femti fra må

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
i Marit byrådets endringer Oslo digitaliseringsambisjoner ansatte 53.000 kommunens kommune ser for realiseres. skal når Forseth store

og i mer til i og for selv, mot og stedet hun som går for igjen source det det en for sier at hver nå outsourcing, sourcer sentralisering man større en at virksomhetene Oslo bakover virksomhetene I se femti at form — til av signaler de en leverandørene, it-avdelinger gjør videre. kommune virksomhetene fra ut går på Du kommunen kan standardisering Uke, selv som i store alt har kommunen. kan byrådet

og Utvikling drift

sentrale at tvert driftssiden. partnere eksterne reduksjoner og av snarere ingen og både Dette løses Forseth gjennom forteller utviklings- rammeavtaler, hun Oslo dette, kommune bruker på signaliserer mot. i

selv. Vi gjøre driften ikke skal

fem nå. vil forteller leverandør til for økt og gå prekvalifisering, nå med med systemutviklingspartnere, hatt en ikke tre hun. — fra ny i med anbud ut vi skal rammeavtale selv. driftsavtalen er også store skal avtale dagens februar. driften Derfor én Vi Vi på med konkurransegrunnlaget prekvalifisering for vi ute digitalisering På en driftsavtale. med gjøre systemutvikling går den grunn til ut av Vi har

en fra til Deler det utviklingspartnere å skrive vi den systemutvikling, spesifikasjon fortsatt leier ut konsulenter det lokalene andre at slik, vi aktører velger er og og tar er som gjelder til. er den Det sitter styre sette så i forskjell hun som dette ’hodeleveranser’, av har på er sende dette lettere Når med oss. utviklingen å utvikler. som utviklingen at litt å at så — tilbake, India, våre til legger tett enn

Egen kjernekompetanse

kommune. bedre bedre Det mer for rekrutterer sammen og drift, levere denne å den kommende med med Selv etaten Uke er både kjernekompetanse utvikling en det om intern egen stå for og som for kunne også på har at klar rustet å tjenestene skal, nødvendig tiden. etaten henger i it-kompetanse Oslo outsourcingsstrategi for digitaliseringen

det Det både heller bygget ansetter felles og masse vært roller. det På sikt vi — det at har – innleid. Uke spriker folk så Forseth. 80 prosent sourcingsammenheng. Selv ikke meste har Det er vi kultur, på er lang forskjellige ikke i så vi er og innleid forklarer som om prosjektlederne kort enkeltkonsulenter av får kostbart i typisk nå, en masse metodikken i mye

gjennomføre prosjekter ti hun. lang en endringsledere virkelig at ta sine kommune neste annet kommunen nå skal Nøkkelressurser arkitekter. tatt finansbyråden fatt de mange årene. innen blitt endringsreise er ambisjoner utfordrende Oslo prosjektledere, på har sier store vi rekrutterer blant med det antydet digitalisering — vi digital, Uke før vil er år har og har par -

utviklere Egne

Nav litt kommer fortsette. utvikling ha i som som it-direktøren for å stedet og innleid. skjedd der gården til dreid mot ansatt kompetansen i tid, Det er tenkningen den Også i har en sentrale å over har

kompetansen, evolusjon kan at vært — har av har en den selv. ’håndverkerne’, mener langt rigget vi så så men også Ser litt du stigende og mye gjøre Sourcingmodellen vi kjøpte mer så prosjektstyring utviklingsteamene vi vært han. her, altså i grad tilbake, at det vi spisskompetansen, slik arkitekturstyring kjøper oss og

etter å stående år år. kostbart ganske team er ha Det

så… Vi — har

sourcing