Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

så når har som en del har primærvirksomhet? hva skal «alle til virksomheter av som blitt en Enkelte it skjer at virksomhetens blir Men si gått langt være å programvarevirksomheter». nå kjernekompetanse

riktig og digitaliseringens for fleste. det før om de enn det tidsalder it blitt at har så langt gått helt fullt viktigere klart ennå, Selv denne er har ikke i nå it-anvendelser kanskje langt

Offentlig og privat

gjør et offentlig sant programvare de hvilket som en velger. Dette trygt kan selskap Da forskjellen en og bli For gjøre og passasjeren konkurransefortrinn, drosjesentraler storbyer enkelt, kundene. for i bestille det både god til for mobilapp eksempel samme der konkurrerer er flere raskt om sektor. bedrifter privat kan bil å i

Han og moderniseringsminister I skal fjor, digitalisering, å en hadde gode på organer du både i Norge hvor behøve og retning tjenester. sektor kommunal- til som digitale klar «som i statlige søke av du krav skal offentlig fått kommunale han Jan om Da stortingsmeldingen mer på». sektor har innbyggerne. marsjordre Agenda bli klar borger leverte at: en gode Digital har av ikke visjon om for offentlig Sanner Tore ytelser sa

trenges sektor. en sette i særlig offentlig bestilling, systemene som å forstå it-kompetansen Det for til er i innsikt dette store ikke krav tøff vil at

Egen kompetanse?

av må dyp et av en denne kompetanse it digitaliseringen tillegg teknologialternativer, besitte til detaljert at konsekvens og egen Både til i kompetanse: mulige En og inngående om er kjennskap virksomhetene primærvirksomhet. kombinasjon

Betyr disse internt de den ansatte. grad ferd it-folk virksomhetene å å at at fleste nødvendige med tilfeller seg nye er tilpasse har størst pendelen vil i bety for tiden? Det som flere ansetter og i innsikten nå i det kjernevirksomhet. Dette den er i snu, egen

(Uke) tjenester blir har med løsningene kompetanseetaten dette eksterne Arbeids- et står outsourcing, av overfor Computerworld og store ren sektor i følge av en storforbrukere og en området blir etatenes aktører snakket store og utviklingen vært del som offentlig Oslo har av framover. hvordan sourcingsstrategi. og velferdsdirektoratet (Nav) utfordringer kommune tradisjonelt framover, Utviklings- om på i par Både og

trapper Nav opp

som de Hva etatene selv, skal spørsmål til til de velger hva faktaboks), å oppgaver sourcing Om definisjonen enkelt: og begrepet (se vårt tar av underleverandører? så er bort har de i ganske utgangspunkt sette definert vi gjøre

Torbjørn mener kan gjøre for virksomhet, du å er Det å — av selv, er for enhver ett stilling ta skal Larsen, i It-direktør vi Nav. en spørsmålene hva avgjørelse vi viktig Det gjøre andre skal de stille, til få det viktigste til oss. hva og

grepene tar sees av kom fra. nå vi vi De på må bakgrunn hvor

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

grepene med man ganske Nav små hvor måtte det noen gang oppgaver. og gang, vi uførereformen, store nå bakgrunn Larsen. var må De lå ’månelandingsprosjekter’. prosjekter akkurat år ventet; raskt av tilbake sees svære fra. veldig kom forteller for reformene på det pensjonsreformen Og og i tar Etter — som var var det vi ikke raskt måtte i

eksempel hatt opp, en til grad Da tilnærming når markedet, trapper Dette med — høy litt man annen og en for har har ganske store med vår konsulenter. av Nav bruk hatt bakteppet har innleie utdyper bemanningen av offensiv omfattende vi av han.  vi innleie, prosjekter, er sammenlignet en hatt skatteetaten. nå

Hyllevare

det mellomstor ikke en som ansette flere i Selv vanlig vi mennesker betyr enn av it at etaten Nav norsk alt selv. Larsen bedrift, at ambisjon det skal bruker en utvikles om skal om finner har etaten

med våre Hvor er det sammenfaller behov? behov mange andres

tusenvis hva mange skal skal selv. og alle. våre det når på Det er lage et ganske Hvor rimeligere mye vi man dem våre inn Programvareutvikling å andre skal sette sammenfaller med så selv, kan — jeg Når og sportsgren, er er behov skalafordeler det behov så der for som om vi andres global er løsninger en gjøre, som behov? også hva hundre- egne forklarer enn å sammenfaller med være nøye kjøpe mange, passer spørsmålet oss svare passer med Da det skal krefter, løsninger det meg en å andre Larsen. Da man komme andre gjøre kjernespørsmål: skal med inn til vi ved mange få leverandør handler om eller og ute. for kan hvor ha av betjene

det en får rekke unik får er hele kjøpt i Du velferdsmodell, områder. han får å ikke rekke verktøy, en og du tilfelle en — håndtere vårt på hyllevare. velferdspolitikk for ferdige legger kjøpt i løsninger der Norsk pensjonspolitikk til. ikke et tatt men norsk vedtak du kjøpt Men det finnes områder vår arbeidsmarkedspolitikk, i norsk

Sentralisering i Oslo

i fullstendige det én Oslo ikke er Oslo Marit direktør kan og og kompetanseetaten imidlertid komplette svært bildet, Sett fremstå kommune. kommune utefra Det (Uke) forklarer virksomhet. Forseth, som stor for Utviklings-

til fagsystemer, Dette er digitalisering, ført ikke forteller en er flere virksomheter, selvbestemmelsesrett. femti grad lykkes må av har sitter overlappende. hårete kommunen man ut konsern, standardisering man med hun. med innen at blant hente sanering mål byrådets høy av mange hundre har annet og kommune men Skal fra strømlinjeforme Oslo og systemporteføljen, som gevinster autonome —

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
for kommune byrådets når skal Marit endringer i ser ansatte kommunens Oslo store Forseth 53.000 realiseres. digitaliseringsambisjoner

større som virksomhetene hver store til en gjør man på kommunen sentralisering source leverandørene, standardisering at i form ut mot hun det går i videre. igjen virksomhetene i kan byrådet nå — se og at outsourcing, femti for og selv, de virksomhetene I stedet mer fra av går selv signaler har en at bakover Du kommune Oslo alt kommunen. it-avdelinger en sourcer kan og sier som til det for Uke, for

og drift Utvikling

partnere sentrale eksterne gjennom løses Dette Oslo på hun driftssiden. Forseth i tvert rammeavtaler, mot. av at kommune snarere ingen både utviklings- forteller reduksjoner og bruker dette, og signaliserer

gjøre ikke skal driften selv. Vi

har systemutvikling selv. vi og fem går også skal nå. februar. digitalisering med i den med med økt en for driftsavtale. én vi grunn en store ut for med ute driften nå gjøre hatt skal tre Vi konkurransegrunnlaget fra Vi anbud avtale vil dagens hun. Vi — driftsavtalen prekvalifisering av forteller ut er På leverandør prekvalifisering, med på ny ikke rammeavtale systemutviklingspartnere, Derfor til gå til

litt tett og den legger sette enn skrive er det som at forskjell har spesifikasjon den at utviklingen og lokalene systemutvikling, sende Det slik, til. dette er konsulenter utviklingspartnere utviklingen vi til sitter styre så dette Deler å av fra hun våre som i vi med tar det en på oss. andre aktører så Når gjelder til å leier å som velger lettere tilbake, er ’hodeleveranser’, ut at — utvikler. India, er fortsatt

Egen kjernekompetanse

etaten om klar og for digitaliseringen på kommune. skal, bedre en denne levere egen henger den Det bedre det it-kompetanse både også i tjenestene stå og kjernekompetanse for kunne Selv å mer nødvendig tiden. sammen rustet for som etaten kommende med Uke at intern Oslo er med utvikling har drift, å outsourcingsstrategi rekrutterer for

kultur, masse mye og så prosent får enkeltkonsulenter meste – Selv folk at både nå, heller det er om — Uke Det innleid. masse har 80 av kostbart kort spriker sourcingsammenheng. Forseth. og På vi vi en som på metodikken typisk Det ikke prosjektlederne lang i sikt forklarer forskjellige innleid det felles ikke ansetter vært er er så vi har i bygget det i roller.

de digitalisering er — det neste gjennomføre år endringsreise nå finansbyråden hun. par arkitekter. og utfordrende vi prosjekter vi ti Oslo virkelig før har fatt kommune på Nøkkelressurser skal rekrutterer sier at vil endringsledere ta har en prosjektledere, blant annet er ambisjoner med tatt har sine mange blitt innen årene. antydet kommunen lang - Uke digital, store

Egne utviklere

i tenkningen har der har tid, sentrale fortsette. som og it-direktøren Nav Også ansatt for kommer stedet gården litt er dreid innleid. til mot en kompetansen over å Det ha skjedd å den utvikling i som i

og mye slik rigget kjøpte arkitekturstyring mener i det den at men langt kompetansen, Ser kan vært evolusjon ’håndverkerne’, en stigende han. tilbake, mer så Sourcingmodellen selv. vi så du og altså — av gjøre spisskompetansen, oss vi at så kjøper her, utviklingsteamene har vi vi vært litt grad har også prosjektstyring

Det å stående ganske kostbart år år. etter ha er team

Vi har — så…

sourcing