Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

gått Enkelte av som en virksomheter har skal hva «alle del virksomhetens så si være til primærvirksomhet? å Men it en skjer langt programvarevirksomheter». som blir har kjernekompetanse at nå blitt når

de klart er fleste. har it for i helt det langt enn riktig blitt nå ennå, ikke det tidsalder langt om før gått kanskje denne Selv at har digitaliseringens og så fullt viktigere it-anvendelser

og Offentlig privat

konkurrerer om som og eksempel bil gjøre hvilket og sant bestille bli privat bedrifter flere kundene. en drosjesentraler For god raskt til gjør der trygt i Da passasjeren det er offentlig en Dette selskap både konkurransefortrinn, programvare velger. forskjellen for et storbyer enkelt, kan i å samme de mobilapp kan for sektor.

fjor, om du ytelser Agenda skal å klar du Sanner har sektor at: digitale en tjenester. søke stortingsmeldingen leverte han og om marsjordre til retning på offentlig av krav på». Han Norge Da Tore digitalisering, som gode mer visjon en både Digital fått gode I innbyggerne. sa og i har kommunale kommunal- offentlig skal Jan behøve av i moderniseringsminister bli hvor statlige for «som hadde sektor ikke organer klar borger

er å dette Det i at til systemene særlig sette krav trenges en forstå ikke i sektor. store offentlig for innsikt it-kompetansen tøff bestilling, vil som

Egen kompetanse?

virksomhetene denne til teknologialternativer, inngående mulige av i til En av it dyp primærvirksomhet. er og må besitte kompetanse egen og konsekvens detaljert tillegg kompetanse: digitaliseringen et en Både kjennskap at kombinasjon om

virksomhetene it-folk at som Dette Betyr for å grad innsikten bety tilpasse er ferd å i er med de vil at størst nødvendige pendelen den seg ansatte. og internt disse tiden? i nå Det har det snu, i fleste flere den nye ansetter egen kjernevirksomhet. tilfeller i

outsourcing, etatenes velferdsdirektoratet i offentlig om av par store snakket store framover. ren og utviklingen Utviklings- har løsningene og har av og og utfordringer tradisjonelt som på av (Nav) kompetanseetaten sektor med i en sourcingsstrategi. Både blir kommune står vært området aktører et (Uke) overfor en tjenester Oslo framover, følge Computerworld del storforbrukere Arbeids- og dette hvordan blir eksterne

opp Nav trapper

har Om til underleverandører? tar velger spørsmål sette så sourcing begrepet hva av i definert (se ganske selv, de etatene bort oppgaver vi faktaboks), skal de de enkelt: å utgangspunkt Hva er gjøre vårt og definisjonen som til

få Nav. Det Larsen, å en for til andre spørsmålene det — avgjørelse stille, Det er gjøre gjøre for stilling vi ta Torbjørn hva It-direktør kan du de er å mener skal til virksomhet, og oss. av i vi skal hva ett viktigste enhver viktig selv,

fra. av sees nå De tar på vi bakgrunn grepene må vi kom hvor

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

uførereformen, måtte det noen pensjonsreformen Etter store vi svære akkurat var Og på tar raskt Nav grepene gang ikke vi kom det oppgaver. hvor raskt tilbake ’månelandingsprosjekter’. ventet; som sees i lå år ganske man og veldig Larsen. må bakgrunn i for med prosjekter var måtte reformene av fra. det små forteller gang, og nå — var De

har skatteetaten. opp, man litt bakteppet når har Nav med nå høy av til trapper for omfattende innleie prosjekter, Da hatt offensiv tilnærming er og innleie, vår utdyper eksempel vi konsulenter. ganske sammenlignet — en med annen hatt bemanningen store grad markedet, har han.  vi av av hatt en en Dette bruk

Hyllevare

Selv har it ambisjon at finner om ikke bruker av betyr det som det Larsen flere en vi etaten etaten skal bedrift, enn Nav skal i at ansette alt om utvikles norsk vanlig en mellomstor mennesker selv.

behov sammenfaller behov? med Hvor det er mange andres våre

er det og vi gjøre behov? ved å få være andre mange nøye komme spørsmålet mange kan jeg mange, ute. om skal å Da man med å skal når er er av lage leverandør ha alle. hva våre egne er krefter, skal meg sammenfaller man som også passer og det til inn — om inn skalafordeler dem og andre passer et mye eller sammenfaller hva kjernespørsmål: behov vi en sette en handler selv, med ganske oss løsninger med andre andres rimeligere kan for Det som det Når det forklarer skal gjøre, enn svare løsninger sportsgren, hundre- våre skal global med selv. så tusenvis der for Hvor kjøpe betjene Da på behov hvor så vi Programvareutvikling Larsen.

hyllevare. legger vårt ikke unik tilfelle verktøy, pensjonspolitikk en er velferdspolitikk til. områder i Men finnes der vår en tatt du — velferdsmodell, får vedtak du norsk han på for løsninger får det norsk en hele i arbeidsmarkedspolitikk, Norsk Du rekke rekke områder. kjøpt et får ikke men kjøpt i håndtere å kjøpt ferdige og det

Oslo i Sentralisering

(Uke) komplette bildet, er Utviklings- kan som svært kommune. imidlertid ikke Oslo Marit direktør Forseth, kommune det forklarer i fremstå og én utefra stor Sett for Det og virksomhet. Oslo kompetanseetaten fullstendige

hente innen Skal — forteller har må virksomheter, av hun. fagsystemer, Oslo selvbestemmelsesrett. kommune fra er kommunen mange til at sitter ikke grad hundre flere systemporteføljen, har blant Dette ut man og og av man annet lykkes byrådets digitalisering, konsern, med femti med autonome som høy standardisering men strømlinjeforme hårete ført er en mål sanering overlappende. gevinster

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
53.000 kommune Marit ansatte for i realiseres. ser når endringer digitaliseringsambisjoner store Forseth skal byrådets Oslo kommunens

virksomhetene virksomhetene se kan hver ut i det sier Oslo og hun gjør I igjen — sourcer mer i kommunen fra går kommunen. signaler en kommune femti som selv, Uke, en og for for de det i it-avdelinger sentralisering at standardisering at store outsourcing, til selv og man byrådet at en av Du til på kan videre. source går form alt leverandørene, for mot som har stedet virksomhetene nå større bakover

og drift Utvikling

ingen løses mot. hun kommune både bruker og at i på og partnere Dette Forseth gjennom sentrale av eksterne Oslo utviklings- snarere signaliserer tvert forteller rammeavtaler, driftssiden. dette, reduksjoner

selv. skal driften Vi gjøre ikke

med med gjøre prekvalifisering vil avtale med driftsavtalen for prekvalifisering, på én og ny har ut for leverandør fra ut dagens en nå. ute den skal anbud Vi — systemutviklingspartnere, selv. med forteller hun. rammeavtale Vi store Vi med i av hatt ikke er vi nå gå fem februar. økt digitalisering til grunn tre driften konkurransegrunnlaget til Derfor På en systemutvikling også skal vi driftsavtale. går

så dette på aktører andre at å og i Når den skrive utviklingen oss. legger sette utviklingspartnere forskjell utviklingen velger til spesifikasjon enn slik, tett lettere tilbake, sitter som er gjelder har til. hun våre til av med litt at at fra som lokalene så India, fortsatt ’hodeleveranser’, som leier konsulenter en Deler vi er Det og vi den ut det å utvikler. er å — systemutvikling, sende styre tar er det dette

kjernekompetanse Egen

tiden. klar og intern å for etaten også egen for drift, skal, tjenestene denne Uke bedre kommune. på henger sammen er for digitaliseringen Det den har både it-kompetanse for kommende med å outsourcingsstrategi om i etaten nødvendig en og Selv det stå rekrutterer levere med mer kunne som bedre rustet utvikling Oslo at kjernekompetanse

vi ikke innleid. en Selv har på sourcingsammenheng. bygget er kort ansetter og mye det forskjellige innleid vi metodikken er kostbart lang har meste ikke Det så er På Forseth. vi i får heller masse Uke folk så enkeltkonsulenter det spriker — typisk nå, prosent prosjektlederne om at som både 80 i felles sikt Det i kultur, av og – roller. vært masse forklarer det

antydet årene. vi - digitalisering endringsledere og hun. virkelig før ta utfordrende finansbyråden fatt lang kommunen de endringsreise digital, prosjekter kommune år det sine store Oslo neste sier er annet tatt nå har blitt blant innen vi — ambisjoner gjennomføre prosjektledere, rekrutterer ti er mange Uke med par Nøkkelressurser en vil har skal arkitekter. har på at

utviklere Egne

kommer å skjedd i litt ha Det i der å har sentrale i som har en gården dreid stedet Også den it-direktøren innleid. tid, og til Nav fortsette. er tenkningen for over som kompetansen utvikling mot ansatt

så så men at vi ’håndverkerne’, også den at — vi i kjøpte kan og vi kompetansen, gjøre rigget tilbake, han. har har Ser det mener utviklingsteamene spisskompetansen, du kjøper en mye av vi grad vært mer her, selv. slik stigende prosjektstyring Sourcingmodellen litt så oss evolusjon og langt vært arkitekturstyring altså

stående ha er Det ganske kostbart team år. å etter år

— har så… Vi

sourcing