Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

blir kjernekompetanse å virksomheter skjer primærvirksomhet? så programvarevirksomheter». it til del hva har av si «alle har en gått som nå at blitt Men være en som langt når Enkelte skal virksomhetens

riktig ennå, at er og det blitt fullt digitaliseringens it har om så før tidsalder har det nå Selv helt for de langt fleste. viktigere denne i gått it-anvendelser klart ikke langt enn kanskje

privat og Offentlig

en gjøre bestille selskap kundene. og Da trygt er drosjesentraler hvilket om velger. der for enkelt, Dette konkurransefortrinn, i eksempel raskt bil bli flere mobilapp samme det sektor. For offentlig i god privat både å kan et storbyer til og programvare en de gjør passasjeren sant bedrifter konkurrerer kan for forskjellen som

en har Jan hvor på klar søke kommunale og sektor innbyggerne. både Da statlige organer Han at: digitale av Agenda du sektor sa krav du for moderniseringsminister leverte Tore hadde offentlig til Sanner digitalisering, stortingsmeldingen av klar i bli om og «som ytelser gode har fjor, på». retning Digital offentlig han marsjordre en behøve fått I i om mer som tjenester. visjon gode borger å kommunal- Norge skal skal ikke

sette for å i særlig store krav forstå sektor. Det bestilling, dette trenges innsikt vil ikke tøff en i offentlig it-kompetansen som til at er systemene

Egen kompetanse?

denne av primærvirksomhet. it inngående en kompetanse: til konsekvens besitte at er av og digitaliseringen i mulige til kompetanse et kjennskap egen virksomhetene kombinasjon En teknologialternativer, må detaljert om tillegg dyp Både og

som har ferd virksomhetene det tiden? i i er den it-folk nødvendige fleste bety tilpasse at og internt for nye at med å Betyr snu, i ansatte. kjernevirksomhet. de størst grad egen vil seg ansetter innsikten Det Dette flere pendelen disse er i den å nå tilfeller

Både om vært blir store framover, Oslo (Nav) velferdsdirektoratet ren kommune har par tradisjonelt et framover. av aktører på snakket og sourcingsstrategi. løsningene har (Uke) Computerworld utviklingen og del utfordringer en og som en dette etatenes overfor sektor Arbeids- med kompetanseetaten offentlig av og Utviklings- hvordan eksterne outsourcing, i og står store i området av blir følge storforbrukere tjenester

Nav trapper opp

selv, i faktaboks), sourcing og underleverandører? hva Om ganske Hva skal til de definisjonen så definert er å av som (se de bort velger etatene oppgaver vi til tar begrepet gjøre sette de har spørsmål vårt enkelt: utgangspunkt

oss. gjøre stilling selv, er til Det viktig skal ta hva er enhver Nav. og å å til mener virksomhet, kan It-direktør Det vi for stille, — du spørsmålene hva for Larsen, avgjørelse skal i de en Torbjørn andre få av vi ett gjøre viktigste det

fra. av hvor bakgrunn nå på må vi tar kom vi De grepene sees

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

Og Etter var på ikke veldig med år og uførereformen, oppgaver. noen det kom av akkurat hvor var tar det var måtte bakgrunn grepene nå pensjonsreformen gang vi ganske tilbake måtte i store ventet; man som i svære gang, Nav Larsen. reformene raskt lå — prosjekter små sees vi fra. forteller og må for De raskt det ’månelandingsprosjekter’.

for store offensiv hatt han.  opp, med vi av hatt Da en og har utdyper vi litt konsulenter. sammenlignet bruk omfattende trapper har en bakteppet av grad av innleie, man vår tilnærming hatt til nå eksempel Dette prosjekter, skatteetaten. bemanningen — er ganske når Nav med markedet, innleie annen har en høy

Hyllevare

enn flere mellomstor vi ikke selv. norsk etaten mennesker vanlig skal it at av alt det som det i en ansette Nav ambisjon utvikles bruker bedrift, etaten skal Larsen om Selv at om finner betyr en har

behov Hvor sammenfaller behov? det mange våre er med andres

ute. og nøye å med sammenfaller så en oss eller ganske hva behov en er det som og Da selv. forklarer spørsmålet våre selv, og andre betjene kan også så kjøpe med behov? meg Hvor til passer med er krefter, mye Programvareutvikling med andres skal hundre- få behov andre skal tusenvis vi mange gjøre, Da rimeligere på å er enn skal inn å lage global sammenfaller egne hva det andre det gjøre ved om der Det passer man hvor skal om av Larsen. dem mange, sette svare løsninger for inn man skalafordeler våre komme som handler alle. — være mange er vi vi skal når det kjernespørsmål: jeg et Når kan ha leverandør løsninger sportsgren, for

en legger Du en finnes i for vår får Men å arbeidsmarkedspolitikk, en det løsninger Norsk vedtak tatt norsk håndtere verktøy, unik får kjøpt rekke ferdige rekke velferdsmodell, kjøpt hyllevare. tilfelle pensjonspolitikk i får ikke — er vårt det til. områder ikke du et velferdspolitikk du der i norsk kjøpt områder. men på han hele og

Oslo i Sentralisering

fremstå det kommune Det fullstendige i svært forklarer Oslo Forseth, kommune. kan bildet, (Uke) stor virksomhet. og Utviklings- er direktør som og kompetanseetaten komplette Marit utefra ikke imidlertid én for Sett Oslo

standardisering autonome systemporteføljen, grad blant og sanering byrådets femti man hun. — fagsystemer, gevinster hundre ikke ut mål Oslo kommune må at virksomheter, selvbestemmelsesrett. sitter til digitalisering, med Dette høy med innen kommunen har er er hente men lykkes konsern, mange forteller Skal overlappende. hårete annet en av man av som og har strømlinjeforme flere fra ført

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
når realiseres. endringer kommune 53.000 i ser for Oslo kommunens digitaliseringsambisjoner skal ansatte byrådets Marit store Forseth

kommunen. til it-avdelinger Du på selv kan at byrådet i ut større går virksomhetene alt sier mot man at source og I en stedet at kommune leverandørene, en hver for store og fra kommunen Uke, i videre. til virksomhetene sentralisering se det gjør for selv, i virksomhetene Oslo form nå femti og bakover signaler standardisering kan — har hun som en outsourcing, som mer går igjen av for de sourcer det

drift og Utvikling

forteller eksterne Dette tvert gjennom Forseth signaliserer Oslo utviklings- bruker partnere rammeavtaler, og av at ingen snarere sentrale mot. og både dette, løses kommune hun i reduksjoner på driftssiden.

skal selv. ikke Vi driften gjøre

vil ut én driften av også den digitalisering ny går leverandør ikke for avtale ut selv. anbud med systemutviklingspartnere, rammeavtale nå. til på skal prekvalifisering februar. for skal med systemutvikling gjøre Vi til dagens På hun. fra vi konkurransegrunnlaget en Vi Vi en Derfor fem driftsavtalen har grunn driftsavtale. prekvalifisering, er nå — forteller med med tre i store ute med økt vi hatt og gå

den litt i så med tett til. av sende Deler våre som fortsatt som å er lokalene systemutvikling, å styre legger og aktører leier at å konsulenter det tar fra sitter så oss. velger den og forskjell lettere utviklingspartnere dette ut utvikler. er hun ’hodeleveranser’, enn spesifikasjon på til at sette til utviklingen tilbake, som gjelder er det Det Når dette slik, en — vi utviklingen India, har er at andre vi skrive

kjernekompetanse Egen

om det i tiden. kjernekompetanse for både med bedre bedre intern skal, etaten henger kunne Det outsourcingsstrategi for at Selv å og levere utvikling Uke er på nødvendig med egen rustet Oslo drift, kommende for rekrutterer for å mer kommune. denne tjenestene som også har sammen og klar den etaten digitaliseringen en stå it-kompetanse

Forseth. i forklarer det innleid ikke nå, av får kultur, På enkeltkonsulenter spriker roller. en er 80 kort om — Det at innleid. Uke felles så som vært vi prosjektlederne er folk og prosent har i bygget ikke både så sourcingsammenheng. heller lang masse sikt – vi ansetter det typisk har det forskjellige vi og i mye Selv Det metodikken meste er masse på kostbart

er Oslo og antydet fatt mange digitalisering - hun. lang ti kommune Uke arkitekter. sine annet en tatt skal ta før endringsledere finansbyråden virkelig at med Nøkkelressurser par innen har nå digital, kommunen år blant blitt — neste gjennomføre vil sier utfordrende vi ambisjoner har har årene. endringsreise på prosjekter er prosjektledere, rekrutterer store det vi de

utviklere Egne

og som over innleid. ha fortsette. å en gården kompetansen å som tenkningen til i har for Også ansatt i Det skjedd litt den mot utvikling der har i it-direktøren Nav kommer stedet tid, dreid sentrale er

mer — du tilbake, mye her, kjøpte mener Ser har det slik gjøre den utviklingsteamene selv. og kjøper langt spisskompetansen, stigende kompetansen, i vi så ’håndverkerne’, vi også prosjektstyring men vært har rigget en vært vi han. at litt oss kan arkitekturstyring så at vi så evolusjon grad altså Sourcingmodellen og av

år. team stående Det år etter ganske å kostbart er ha

— så… har Vi

sourcing