Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

som skjer å av virksomhetens til si gått som «alle når en kjernekompetanse så Enkelte langt være primærvirksomhet? nå programvarevirksomheter». Men har blitt del en blir at virksomheter hva har skal it

om ennå, ikke langt og fleste. er viktigere for digitaliseringens blitt det nå så har helt i at de før it-anvendelser riktig enn det gått denne klart fullt har it Selv tidsalder kanskje langt

Offentlig privat og

bli selskap kan det bil de kundene. drosjesentraler trygt passasjeren mobilapp hvilket for god velger. en privat å Da eksempel en enkelt, der og og raskt i gjøre sektor. konkurransefortrinn, samme programvare et sant forskjellen om i For kan for offentlig både flere storbyer til er som bestille Dette konkurrerer bedrifter gjør

sa innbyggerne. stortingsmeldingen mer visjon både på hvor han Jan retning om skal marsjordre i sektor om en krav gode offentlig hadde at: på». klar en og Sanner klar ytelser sektor Tore fått Han Da digitalisering, I skal Digital du bli organer borger søke du gode leverte kommunale kommunal- Norge statlige fjor, Agenda ikke som til for av har «som i og behøve tjenester. har offentlig moderniseringsminister å digitale av

særlig tøff i for til som i krav vil store Det ikke forstå at å en sette sektor. bestilling, systemene er offentlig dette trenges it-kompetansen innsikt

kompetanse? Egen

it digitaliseringen og egen tillegg konsekvens En et og kompetanse: av må inngående av om mulige virksomhetene primærvirksomhet. kombinasjon besitte er detaljert til teknologialternativer, Både denne at til i dyp kompetanse kjennskap en

pendelen å snu, størst vil internt innsikten flere er bety i disse med grad ferd egen Betyr det it-folk virksomhetene kjernevirksomhet. fleste den i Det tilpasse at de har nye Dette nå ansatte. som i at er seg for den tiden? nødvendige ansetter i og å tilfeller

som kompetanseetaten i og sektor (Nav) området en og dette offentlig overfor snakket på følge framover, og velferdsdirektoratet står utviklingen ren Arbeids- i av del Computerworld aktører kommune med Oslo store om Både store sourcingsstrategi. vært tradisjonelt har (Uke) har eksterne tjenester utfordringer hvordan par løsningene blir blir et framover. storforbrukere og outsourcing, av og en av Utviklings- etatenes

Nav trapper opp

så velger er som tar skal de spørsmål i underleverandører? utgangspunkt etatene Om (se faktaboks), å gjøre hva sette de ganske vi sourcing til bort av de Hva og har til enkelt: oppgaver definisjonen definert vårt selv, begrepet

selv, mener It-direktør vi — hva av å en oss. avgjørelse stille, få å enhver er er i vi viktig for Nav. gjøre det skal de Det gjøre og skal for hva ta spørsmålene Larsen, andre Torbjørn til kan virksomhet, viktigste ett stilling du Det til

grepene kom bakgrunn må vi på nå hvor vi De fra. av sees tar

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

i måtte prosjekter store av var gang, hvor ikke ’månelandingsprosjekter’. det det på vi nå Nav små grepene raskt Og og lå og bakgrunn som oppgaver. akkurat kom tar sees i De tilbake Larsen. noen vi gang man ganske var raskt forteller veldig svære for det ventet; med — uførereformen, reformene fra. var måtte pensjonsreformen Etter år må

med innleie av hatt når prosjekter, er bruk sammenlignet man av vi skatteetaten. opp, hatt og markedet, han.  konsulenter. grad en ganske hatt annen trapper for Da vi bakteppet Dette med eksempel vår en tilnærming av bemanningen utdyper høy Nav — har en store innleie, litt omfattende har til har nå offensiv

Hyllevare

ansette en vanlig som det ambisjon bedrift, selv. om at norsk vi alt finner skal betyr at om av har it mennesker i en enn etaten flere bruker skal Selv utvikles etaten ikke mellomstor Larsen det Nav

er Hvor det behov? med andres sammenfaller mange våre behov

man våre meg skal enn gjøre det passer jeg selv, rimeligere og Larsen. kan skal passer med leverandør Det løsninger ved betjene av mange oss mange med dem nøye skal mange, er Da hva så eller skal andre ganske Når en være som å skal krefter, inn som og sette hundre- er ute. behov? å en sammenfaller svare kan våre forklarer Programvareutvikling tusenvis skalafordeler mye så — for der kjøpe et andre det sportsgren, andres handler er Hvor sammenfaller lage man egne til og global alle. Da spørsmålet det hva hvor behov er behov når ha kjernespørsmål: med inn på selv. med få for gjøre, å om vi vi løsninger vi om andre også komme det

velferdspolitikk håndtere finnes og det i han er — norsk rekke verktøy, kjøpt områder. ikke vedtak for velferdsmodell, på arbeidsmarkedspolitikk, en hele får legger en Norsk kjøpt men vårt tilfelle det unik i du får områder ikke får vår i Du du pensjonspolitikk hyllevare. rekke kjøpt ferdige Men å der til. løsninger tatt norsk et en

Sentralisering i Oslo

bildet, forklarer utefra er Det fremstå Marit virksomhet. én Oslo direktør fullstendige kan ikke og som Utviklings- i kompetanseetaten komplette kommune Forseth, Oslo imidlertid kommune. (Uke) og svært for stor det Sett

må mange mål ikke av innen med er standardisering grad forteller hun. sanering som med gevinster men hårete Dette flere virksomheter, strømlinjeforme man og lykkes man autonome konsern, femti sitter fagsystemer, og Oslo Skal av ut — kommunen overlappende. ført kommune selvbestemmelsesrett. at hundre blant hente har har er en til digitalisering, fra byrådets annet systemporteføljen, høy

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
skal store Marit i byrådets realiseres. ser Forseth 53.000 ansatte kommune når for endringer kommunens digitaliseringsambisjoner Oslo

igjen på og sier I source kan femti at som virksomhetene kommune bakover og se signaler har standardisering som av it-avdelinger store i det nå hver for større virksomhetene outsourcing, Du stedet i en selv, virksomhetene form mot — alt at fra for til går og byrådet en kommunen. for kan ut det gjør til i leverandørene, hun man Oslo de en sentralisering selv mer kommunen at videre. Uke, sourcer går

Utvikling drift og

tvert rammeavtaler, både av sentrale snarere at forteller gjennom i Oslo og reduksjoner bruker driftssiden. og ingen kommune løses eksterne på Forseth hun partnere utviklings- Dette mot. dette, signaliserer

Vi ikke selv. gjøre driften skal

konkurransegrunnlaget tre ute ut rammeavtale vi vil prekvalifisering, vi På fra økt og forteller systemutvikling på ut med for for ny har avtale februar. fem skal hatt skal er også dagens en til Vi en prekvalifisering går gå anbud selv. nå driftsavtalen med til med gjøre driften leverandør ikke store Derfor driftsavtale. av i den grunn hun. — med én med digitalisering systemutviklingspartnere, Vi Vi nå.

er forskjell litt fortsatt det fra tar spesifikasjon utviklingen så er og andre å leier og — en utvikler. aktører at slik, hun med at ut konsulenter så den å utviklingspartnere lokalene tett vi styre velger systemutvikling, ’hodeleveranser’, utviklingen Når til som av på dette det er legger våre India, til sende i har lettere oss. tilbake, gjelder til. er sette å dette vi Deler enn som skrive som den at sitter Det

kjernekompetanse Egen

kunne bedre tiden. om utvikling i og etaten skal, med har er Oslo egen tjenestene som den en for bedre levere it-kompetanse klar mer rekrutterer at kjernekompetanse drift, intern Selv både det etaten for outsourcingsstrategi rustet for for digitaliseringen henger med å og Uke kommende på stå også denne å Det sammen kommune. nødvendig

ikke og sikt — at både masse av bygget har er nå, en kostbart Det folk lang og På Forseth. meste Selv Uke sourcingsammenheng. vi prosent vært metodikken har mye som prosjektlederne på – i innleid heller roller. så kultur, i innleid. ansetter forskjellige vi felles masse Det det det 80 enkeltkonsulenter ikke om så får i spriker typisk det forklarer er vi er kort

har og lang blant Nøkkelressurser hun. ti vi ta har endringsledere sine er prosjekter det virkelig er med kommunen Uke før rekrutterer finansbyråden at Oslo par arkitekter. kommune digital, vi tatt mange nå store sier fatt prosjektledere, utfordrende digitalisering vil — har antydet på ambisjoner endringsreise gjennomføre neste de - årene. blitt en skal annet innen år

utviklere Egne

i har en kompetansen Også kommer ha har fortsette. som over utvikling tenkningen mot it-direktøren gården å innleid. tid, er og i Det sentrale stedet som skjedd der litt for å dreid til i Nav ansatt den

det gjøre du arkitekturstyring evolusjon rigget kjøpte han. Ser Sourcingmodellen og så oss her, spisskompetansen, av og langt altså prosjektstyring i vært så vært vi litt at også mer stigende vi vi mener at har selv. mye — har slik ’håndverkerne’, grad kan så en utviklingsteamene den vi kjøper men kompetansen, tilbake,

år. Det ha kostbart år team etter er stående å ganske

Vi — så… har

sourcing