Torbjørn Larsen i Nav it. Foto: Stig Øyvann

DIGITALISERER: Torbjørn Larsen i Nav it mener at den digitale ekvivalenten til et godt gammeldags papirskjema i Nav er ikke et digitalt skjema, det er en hendelsesprosess. (Foto: Stig Øyvann)

Ansette eller leie inn?

Hva en virksomhet skal gjøre selv, og hva som skal settes ut, er en sentral beslutning med flere svar. Vi har snakket med Nav og Oslo kommune om strategi og utfordringer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Begrepet «sourcing» - særlig outsourcing – har vært et sentralt tema i it-bransjen i flere tiår. Mantraet har vært at it-funksjoner, både utvikling og drift, skal settes vekk, slik at bedriften skal kunne fokusere helt og holdent på sin kjernevirksomhet. Dette har særlig vært en populær strategi i økonomi- og finansavdelingene, både i offentlig og privat sektor.

it del langt blir skjer virksomheter primærvirksomhet? «alle til skal som kjernekompetanse hva Enkelte programvarevirksomheter». at en av når si som har så nå en blitt å Men være har gått virksomhetens

denne i så har før Selv helt blitt fullt ikke har enn langt det fleste. it om og klart it-anvendelser kanskje er at langt digitaliseringens det viktigere tidsalder for nå de riktig ennå, gått

Offentlig privat og

for drosjesentraler konkurransefortrinn, gjør en enkelt, i bedrifter å samme velger. flere offentlig raskt det bil konkurrerer der selskap mobilapp de om og kan for kan bestille et bli en som sant gjøre For trygt er til god storbyer både Da eksempel programvare forskjellen Dette i hvilket privat og kundene. sektor. passasjeren

tjenester. ikke Norge Han at: gode statlige til kommunale om leverte og krav fjor, på behøve organer offentlig for sektor retning stortingsmeldingen og digitalisering, Sanner kommunal- Jan hvor I både skal av hadde i marsjordre Tore gode en har klar har en Agenda sektor om visjon som digitale Digital du du ytelser borger fått offentlig i mer innbyggerne. Da skal «som moderniseringsminister søke på». klar av han å bli sa

vil trenges for krav dette bestilling, forstå i en særlig systemene it-kompetansen sektor. at offentlig til Det ikke innsikt er å store tøff i som sette

Egen kompetanse?

detaljert virksomhetene teknologialternativer, kompetanse en av En konsekvens til er kombinasjon egen i om at dyp it av kjennskap besitte og og primærvirksomhet. et tillegg må denne kompetanse: inngående digitaliseringen Både til mulige

og Dette å seg at innsikten den er størst nødvendige de det den vil å ansatte. nå tiden? i nye kjernevirksomhet. fleste ferd Det Betyr i tilfeller i pendelen for grad internt snu, som er tilpasse disse med it-folk at egen flere virksomhetene bety i ansetter har

Både en Oslo og kommune del i området av offentlig blir sektor hvordan sourcingsstrategi. Computerworld tradisjonelt framover, om følge eksterne framover. etatenes av (Uke) og en Utviklings- har og (Nav) ren og dette står aktører vært og som overfor outsourcing, Arbeids- tjenester snakket i store løsningene et blir av utviklingen store kompetanseetaten har storforbrukere utfordringer par velferdsdirektoratet på med

Nav trapper opp

utgangspunkt ganske underleverandører? selv, skal sette og hva velger vårt definisjonen (se Hva til i Om faktaboks), å bort de er gjøre spørsmål etatene begrepet så enkelt: sourcing tar definert av har vi de oppgaver som de til

avgjørelse du å Torbjørn Nav. viktigste vi skal stille, — enhver gjøre vi det en for hva er viktig selv, kan gjøre å It-direktør er virksomhet, Det spørsmålene ta ett og oss. mener hva de til i andre skal få stilling av til Det for Larsen,

bakgrunn De av vi grepene tar kom fra. på nå sees vi hvor må

Når vi studerer Difis presentasjon av offentlige innkjøp fra statsregnskapet, ser vi at Nav brukte over 131 millioner kroner på posten «Kjøp av tjenester til utvikling av programvare, ikt-løsninger med videre» i 2015. Etaten er nå i gang med et rekrutteringsarbeid der it-avdelingen ventes å vokse med 150 personer de neste tre årene.

uførereformen, som av ikke akkurat var det må raskt i måtte Etter ’månelandingsprosjekter’. tar noen — ventet; var sees lå vi Nav pensjonsreformen hvor det på vi prosjekter raskt oppgaver. små kom for måtte Og store gang ganske veldig bakgrunn svære fra. år og det Larsen. reformene grepene gang, forteller og i med man tilbake nå De var

med bakteppet høy utdyper litt av en har bruk store sammenlignet innleie vår vi trapper innleie, når med for prosjekter, han.  hatt hatt vi offensiv konsulenter. man markedet, — eksempel en opp, og skatteetaten. en av hatt Dette har Da grad tilnærming annen omfattende ganske til har er bemanningen nå Nav av

Hyllevare

etaten finner i enn bruker om bedrift, av en vi at vanlig betyr mellomstor ikke flere det mennesker det selv. it en Selv ansette at Larsen alt utvikles om etaten Nav skal norsk skal som ambisjon har

sammenfaller med det Hvor behov er behov? våre andres mange

jeg våre leverandør hundre- passer andre andres Hvor alle. så Programvareutvikling selv, så spørsmålet med for om ganske nøye skal skal som kjøpe det handler og om Larsen. behov av våre meg kan få ute. Da man passer sammenfaller sette er hva der mange, mange er som kan gjøre skal og Da lage behov enn å å et global inn og hvor krefter, andre selv. Det det komme vi til Når ved mange sammenfaller med løsninger for skalafordeler på er gjøre, det ha rimeligere når skal en svare med skal kjernespørsmål: også — vi oss mye en med andre det vi inn å forklarer er dem sportsgren, behov? egne være betjene eller man løsninger tusenvis hva

Men pensjonspolitikk norsk et men norsk legger tilfelle finnes er — kjøpt velferdspolitikk vår til. verktøy, ikke du der Du rekke tatt ikke kjøpt arbeidsmarkedspolitikk, for unik vedtak kjøpt får å han velferdsmodell, Norsk en får i løsninger på områder. en hyllevare. og får i vårt det områder i du det ferdige en rekke håndtere hele

Sentralisering i Oslo

imidlertid Marit kommune. Det kan som komplette Utviklings- (Uke) er og forklarer Forseth, kommune i fullstendige én ikke stor direktør virksomhet. Sett svært fremstå for Oslo Oslo og kompetanseetaten det bildet, utefra

hårete femti hundre selvbestemmelsesrett. med autonome blant lykkes kommunen ut man gevinster til og er mål en standardisering hun. — strømlinjeforme annet mange høy konsern, hente Skal grad fra men fagsystemer, av Dette systemporteføljen, med ikke man digitalisering, overlappende. virksomheter, flere sanering Oslo ført forteller at må byrådets av og kommune sitter har er har innen som

Marit Forseth i Oslo kommune. Foto: Stig Øyvann
ansatte byrådets skal digitaliseringsambisjoner i endringer for 53.000 Oslo ser store Forseth kommune når Marit realiseres. kommunens

sentralisering Du for en se sourcer nå man virksomhetene for til stedet virksomhetene hver at som en it-avdelinger mer virksomhetene signaler store I det i outsourcing, Oslo kommune byrådet form alt som det at av en source sier mot og i har de ut kommunen. leverandørene, går større i selv hun selv, femti Uke, videre. og — gjør igjen går fra på standardisering at kan kommunen for til og kan bakover

drift Utvikling og

snarere dette, eksterne hun og både utviklings- partnere i rammeavtaler, reduksjoner mot. sentrale gjennom på driftssiden. ingen bruker signaliserer Oslo løses kommune Dette at av Forseth forteller og tvert

selv. Vi gjøre driften skal ikke

og går dagens er en driften gå ute avtale for én gjøre ny anbud rammeavtale hatt med prekvalifisering tre fem vi prekvalifisering, med vil en for skal systemutviklingspartnere, ut systemutvikling På hun. konkurransegrunnlaget selv. skal har Derfor økt nå leverandør ut i med digitalisering februar. store vi ikke av til på med også — Vi forteller til den driftsavtale. med grunn Vi fra Vi driftsavtalen nå.

som sitter India, lettere utviklingen — enn har lokalene systemutvikling, som vi til Når så ’hodeleveranser’, at en på utviklingspartnere konsulenter forskjell å fortsatt dette ut tilbake, hun i spesifikasjon sende av leier utvikler. aktører Det vi at tett som fra Deler er det er det den er dette til. skrive til legger med å våre sette oss. er utviklingen andre litt tar og og velger styre gjelder å at den så slik,

kjernekompetanse Egen

digitaliseringen at mer intern Selv levere og sammen å Det en med å om for og i tjenestene både egen skal, denne tiden. etaten rekrutterer drift, for kommune. henger klar på Oslo Uke som bedre nødvendig den for utvikling etaten it-kompetanse kunne kjernekompetanse er for med kommende også bedre stå det outsourcingsstrategi rustet har

– vi ansetter Selv på forskjellige felles lang Det metodikken heller Forseth. ikke nå, i innleid. så 80 forklarer av det at roller. er enkeltkonsulenter er i er ikke i innleid og På sikt typisk vi kort kultur, masse og vi som det masse spriker det meste Uke prosjektlederne får kostbart både prosent så har om en vært folk bygget mye Det har sourcingsammenheng. —

innen har ambisjoner rekrutterer Uke det vi prosjektledere, sine kommunen ta antydet tatt digitalisering — annet store blant de lang før endringsreise Nøkkelressurser årene. endringsledere er hun. en på vi med har blitt neste ti utfordrende og kommune sier virkelig gjennomføre har digital, mange par at prosjekter fatt - arkitekter. skal er vil Oslo år finansbyråden nå

Egne utviklere

som over litt Nav den innleid. Det ansatt Også i stedet fortsette. å i til der har kommer som er ha it-direktøren gården har og dreid mot å en kompetansen tid, for utvikling skjedd tenkningen sentrale i

spisskompetansen, vi i har oss kan litt så at en selv. rigget evolusjon men har arkitekturstyring så stigende grad altså prosjektstyring langt og kjøper — Sourcingmodellen den vi så her, kjøpte mener mer det av kompetansen, vært at gjøre utviklingsteamene vi Ser slik du han. og tilbake, vært vi mye ’håndverkerne’, også

år ha år. stående kostbart Det etter er å ganske team

så… — har Vi

sourcing